Ik heb mijn Bulk MK1 nu ruim 2 jaar en 15.000km mee gereden. Ik zal jullie niet vervelen met de details, ik vind het gewoon de fijnste velomobiel die ik ooit reed.
Wat wel vanaf het begin wat stoorde waren de ronduit matige 70mm trommelremmen. Ik merkte de laatste tijd dat ik zelfs extra vroeg ging remmen om zeker te weten tijdig te kunnen stoppen bij lastige situaties. Dus was het tijd voor groot onderhoud aan de remmen.
Wat bij het uitbouwen meteen opviel was dat er amper vet op de draaipunten aanwezig was. Maar erger nog, de veren die de remblokken terug duwen waren ontzettend zwak. Zelfs na alle remonderdelen uit elkaar halen en alles goed in t vet zetten, bleken de veren nog steeds niet in staat de remmen volledig terug te duwen. Dit is ook niet de eerste keer dat ik dit meemaak met de 70ers en ik ben er wel klaar mee. Voortaan alleen nog 90mm trommels. Maar die had ik niet op de plank liggen en ik wilde weer snel kunnen fietsen met Bulky. Dus ik heb alles uit de kast getrokken om funktionele 70mm remmen te krijgen. Dat begint met de kabelloop. Die had ik ooit met Milan GT en SL zo kort mogelijk en met weinig bochten en ik wist dat dit echt veel beter remt. De GT loop met een wijde bocht op de bodem vond ik toch wat lastig omdat ik (en proefrijders) op de kabels zouden kunnen stappen. Ook de SL loop van onderaf heb ik weer verworpen. Ten eerste kan er water in de kabels komen en ten tweede bleek de stuurplaat flink in de weg te zitten bij Bulky. Nu had iik onlangs een video gezein van Velomobiel.nl met een gewijzigde kabelloop en dat heb ik min of meer gekopieerd. De kabel ligt daarbij vlak. Komt dus niet van boven of onderen.
Zie: https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid62912
Ik heb geen metalen bocht ingelijmd, maar in plaats daarvan de Jagwires (die ik te vaak zie knikken) eruit getrokken en de robuuste ouderwetse spiraalkabel gemonteerd. De kunnen wat in elkaar gaan, wat een wat vager remgevoel geeft, maar ik vind dat qua doseeerbaarheid wel prettig. Fellere remmen blokkeren sneller en met deze kabels is dat beter onder controle te houden. Vind ik.
Om de ingebouwde veren te helpen heb ik lichte uitwendige drukveren tussen kabel eindstop en remhevel geplaatst.
Om de remankerplaten in de gewenste positie te krijgen heb ik alumimium plaatjes gefabriceerd die wat langer moesten zijn dan de originele rvs plaatjes. De Bulk heeft andere veerpoten dan de Snoek, dus ik moest wat puzzelen, vijlen en boren om het voor elkaar te krijgen en ook de drukveren op de goede plek te krigen. Het past allemaal net.
De eerst 50km zitten erop en het werkt zoals gehoopt. Het remt feller en ze zijn goed doseerbaar. Ik voel me veel beter in staat adequaat te reageren op plotse wegsituaties en daardoor lig ik meer ontspannen in Bulky.
Een bijkomend voordeel van deze kabelloop is dat door het ontbreken van kabelbinders om de remkabels, het in- en uitbouwen van de veerpoot nu gemakkelijker is. Ik kan zelfs alles in elkaar zetten, dus kabel en wiel erop en dan pas de veerpoot in de wielkast doen.
Oh, ik vergeet nog te vermelden dat ik de remankerplaten links en rechts moest omwisselen. Dat gaat niet vanzelf want loctite is er om de boel juist goed vast te zetten. Met hete lucht en kalme overredingskracht (plus dikke werkhandschoenen om de hete platen te hanteren) kwamen de remankerplaten los.
![[Afbeelding: IMG-8032.jpg]](https://i.ibb.co/0VKGPf5p/IMG-8032.jpg)
![[Afbeelding: IMG-8033.jpg]](https://i.ibb.co/N2GSBnyY/IMG-8033.jpg)
[url=https://ibb.co/QvxdwjKm][/url]
Wat wel vanaf het begin wat stoorde waren de ronduit matige 70mm trommelremmen. Ik merkte de laatste tijd dat ik zelfs extra vroeg ging remmen om zeker te weten tijdig te kunnen stoppen bij lastige situaties. Dus was het tijd voor groot onderhoud aan de remmen.
Wat bij het uitbouwen meteen opviel was dat er amper vet op de draaipunten aanwezig was. Maar erger nog, de veren die de remblokken terug duwen waren ontzettend zwak. Zelfs na alle remonderdelen uit elkaar halen en alles goed in t vet zetten, bleken de veren nog steeds niet in staat de remmen volledig terug te duwen. Dit is ook niet de eerste keer dat ik dit meemaak met de 70ers en ik ben er wel klaar mee. Voortaan alleen nog 90mm trommels. Maar die had ik niet op de plank liggen en ik wilde weer snel kunnen fietsen met Bulky. Dus ik heb alles uit de kast getrokken om funktionele 70mm remmen te krijgen. Dat begint met de kabelloop. Die had ik ooit met Milan GT en SL zo kort mogelijk en met weinig bochten en ik wist dat dit echt veel beter remt. De GT loop met een wijde bocht op de bodem vond ik toch wat lastig omdat ik (en proefrijders) op de kabels zouden kunnen stappen. Ook de SL loop van onderaf heb ik weer verworpen. Ten eerste kan er water in de kabels komen en ten tweede bleek de stuurplaat flink in de weg te zitten bij Bulky. Nu had iik onlangs een video gezein van Velomobiel.nl met een gewijzigde kabelloop en dat heb ik min of meer gekopieerd. De kabel ligt daarbij vlak. Komt dus niet van boven of onderen.
Zie: https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid62912
Ik heb geen metalen bocht ingelijmd, maar in plaats daarvan de Jagwires (die ik te vaak zie knikken) eruit getrokken en de robuuste ouderwetse spiraalkabel gemonteerd. De kunnen wat in elkaar gaan, wat een wat vager remgevoel geeft, maar ik vind dat qua doseeerbaarheid wel prettig. Fellere remmen blokkeren sneller en met deze kabels is dat beter onder controle te houden. Vind ik.
Om de ingebouwde veren te helpen heb ik lichte uitwendige drukveren tussen kabel eindstop en remhevel geplaatst.
Om de remankerplaten in de gewenste positie te krijgen heb ik alumimium plaatjes gefabriceerd die wat langer moesten zijn dan de originele rvs plaatjes. De Bulk heeft andere veerpoten dan de Snoek, dus ik moest wat puzzelen, vijlen en boren om het voor elkaar te krijgen en ook de drukveren op de goede plek te krigen. Het past allemaal net.
De eerst 50km zitten erop en het werkt zoals gehoopt. Het remt feller en ze zijn goed doseerbaar. Ik voel me veel beter in staat adequaat te reageren op plotse wegsituaties en daardoor lig ik meer ontspannen in Bulky.
Een bijkomend voordeel van deze kabelloop is dat door het ontbreken van kabelbinders om de remkabels, het in- en uitbouwen van de veerpoot nu gemakkelijker is. Ik kan zelfs alles in elkaar zetten, dus kabel en wiel erop en dan pas de veerpoot in de wielkast doen.
Oh, ik vergeet nog te vermelden dat ik de remankerplaten links en rechts moest omwisselen. Dat gaat niet vanzelf want loctite is er om de boel juist goed vast te zetten. Met hete lucht en kalme overredingskracht (plus dikke werkhandschoenen om de hete platen te hanteren) kwamen de remankerplaten los.
![[Afbeelding: IMG-8032.jpg]](https://i.ibb.co/0VKGPf5p/IMG-8032.jpg)
![[Afbeelding: IMG-8033.jpg]](https://i.ibb.co/N2GSBnyY/IMG-8033.jpg)
[url=https://ibb.co/QvxdwjKm][/url]