(, 01:03 PM)Snoek043 schreef: Naar mijn oordeel is het grootste probleem vooral het vermogen, oftewel het aantal paardenkrachten onder de motorkap. Recentelijk ontving ik van een goede vriend – werkzaam bij DPG Media en zodoende in het bezit van diverse vakbladen – een exemplaar waarin onomwonden ‘600 pk!’ werd gepromoot voor een Volvo EX90.Eens. Veel mensen kunnen daar totaal niet mee om gaan, maar het verkoopt wel. Mensen proberen het dan ook wanneer ze het hebben.
Je ziet bijna hetzelfde ontstaan als bij onervaren velonauten die wel sterk zijn; ze onderschatten hun eigen snelheid. De velonaut onderschat hoe snel ze na een tijdje rijden bij een gebruikelijke hoeveelheid vermogen, de automobilist onderschat hoe snel hij op snelheid is. 0 naar 100 binnen 50 meter lukt gewoon met de juiste Tesla, en dat valt ook gewoon echt niet te bevatten.
(, 01:03 PM)Snoek043 schreef: Menig autoconstructeur lijkt zich in de eerste plaats te meten aan prestaties: wie sneller en krachtiger is, wint het pleit. Nochtans volstaan voor de dagelijkse ritten auto’s met minder dan 100 pk ruimschoots. Een 0 naar 100 tijd in pakweg 20-25 seconden zou al veel oplossen.Klopt. De overheid zou daar wat aan kunnen doen. Zowel snelheid als acceleratie begrenzen behalve op het circuit, bijvoorbeeld.
Dat dat vermogen verkoopt hebben de autofabrikanten overigens wel aan hun eigen promotie te danken. Een vriend is er ook ingetrapt; hij kocht een Tesla Model S Plaid, met 1020 pk. Totaal nutteloos - je probeert het, denkt "WOW dit is echt belachelijk!", laat het aan je vrienden zien, en daarna gebruik je het nooit meer, want van 0 naar 100 in (zelf gemeten!) 2,4 seconden is gewoon echt oncomfortabel. Inmiddels is hij overgestapt op een Lucid Air met minder dan de helft van het vermogen, en eerlijk gezegd vind ik die zowel mooier als fijner rijden.
(, 01:38 PM)LigZeeuw schreef: Ik ben het met je eens dat het veiliger zou zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een snelle auto ook leuker vind dan een trage. Ik kan net zo genieten van mijn Suzuki Swift Sport als van mijn M5 M-Racer.Klopt, en eens, maar helaas kunnen wij die verantwoording blijkbaar niet dragen met zijn allen.
Met andere woorden: als je alleen maar voor veiligheid gaat wordt het wel erg saai allemaal.
Als je niet saai wil, ga dan naar het circuit of pak dan de fiets. Dan breng je alleen jezelf in gevaar, of mensen die daar heel bewust ook voor kiezen

Overigens vind ik de Suzuki Swift Sport meer een leuke auto dan een snelle auto. 150 pk op krap 1000 kg ofzo? Zo heel hard gaat dat allemaal niet. Suzuki snapt echter wél wat het rijden leuk maakt; niet veel vermogen, maar weinig gewicht.
(, 02:02 PM)ZoefZoef schreef: Maar genoeg lol gehad tijdens motor- en autorijles om te kunnen beweren dat je met een 25kW motor of auto zonder overdreven veel pk's ook prima kunt vermaken.Als je een auto eenmaal onder controle hebt kan je je op zich nog wel vermaken met 25 kilowatt, maar meer is echt heel veel leuker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.