(24-Jul-2025, 09:06 PM)Tom Fekkes schreef: @snoek043
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u er alles aan doet om uw gelijk te halen. Dit is niet anders dan mensen die uw ongelijk willen bewijzen en daarmee geen normale discussie voeren (zie hierboven) Wat is het verschil?
Dat ik “mijn gelijk wil halen” is een vreemd verwijt, zeker als je bedenkt dat elke kritiek op fietsers of het idee van verkeerseducatie meteen onthaald wordt op sneren, verdraaiingen en het nodige morele vingertje. Terwijl wie z’n gal spuwt over automobilisten steevast duimpjes, bijval en dankbetuigingen krijgt – want ja, wij maken dat allemaal ook dagelijks mee, zie ook het 1000-pagina’s tellende klaagkanaal “Wat is er met jou vandaag gebeurd op de weg”.
Maar goed, nuance brengen in dat debat? Dat is blijkbaar verdacht gedrag. Je zou haast denken dat het makkelijker is om mij te verwijten dat ik m’n gelijk wil halen dan om gewoon inhoudelijk op het punt in te gaan. Da's natuurlijk teveel gevraagd.
(24-Jul-2025, 10:20 PM)365cycle schreef:(24-Jul-2025, 04:24 PM)Snoek043 schreef: Hoewel, hoeveel auto's raken er van de baan door weersomstandigheden waarbij de bestuurder weinig blaam treft?Eigenlijk geen. Je raakt met een auto, velomobiel of trike alleen van de baan als je je onvoldoende hebt aangepast aan de weersomstandigheden.
De stelling "eigenlijk geen" is simplistisch en klinkt als je wil dat het altijd aan de bestuurder ligt. In werkelijkheid zijn er veel situaties waarin zelfs een aangepaste rijstijl geen garantie biedt tegen risico’s.
Laatst stak een stuk wild over toen ik met mijn mountainbike in het bos reed, moet ik daar ook op anticiperen? Wild deer wreak havoc at Vuelta a España, leaving riders injured, team car roof rack and bikes damaged | Cyclingnews Ik post 'm maar, want ik ben intussen gewend dat er mensen gaan zeggen dat wat in het bos plaatsvindt niet overeenkomt met wat er zich op de weg afspeelt. Afgelopen week zag ik overigens nog een verdwaald stuk wild in het dorpscentrum ronddwalen.
Aquaplaning op een onverwacht glad of slecht afwaterend stuk weg kan ook ervaren en voorzichtige bestuurders verrassen, ijsplekken, sneeuwwophopingen, vallende takken, overstekend wild, plotselinge hevige storm of mist, plotselinge verzakkingen, technisch falen van de wagen en ik kan nog wel even doorgaan..