, 10:47 AM
(, 10:29 AM)Atrike schreef: Toen ik voor het eerst in de auto reed na het halen van mijn rijbewijs merkte ik hoe verschrikkelijk veel fietsers zich gedragen in het verkeer. Geen voorrang geven waar dat wel moet is er een van. Maar ook geen of slecht licht op de fiets, nog snel even ergens voor schieten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als iedereen zich keurig aan de verkeersregels houdt (automobilisten én fietsers), anticipeert op omstandigheden door het rijgedrag aan te passen en rekening houdt met elkaar, is er weinig aan de hand, maar dat zal wel een utopie blijven.
Je bedoelt wellicht dat veel fietsers zich niet bepaald voorbeeldig gedragen in het verkeer. Al moet ik zeggen: het hele "geen voorrang geven aan auto's" ligt deels ook aan de automobilisten zelf. Die stoppen namelijk vaak zélf — wellicht uit beleefdheid, onzekerheid, of gewoon omdat ze bang zijn voor de fietsmaffia — terwijl er haaientanden op het fietspad staan. Logisch dat dat tot verwarring leidt.
Ik heb dat onlangs zelfs aangekaart bij mijn gemeente, op een specifieke locatie waar het telkens misgaat. Voorgesteld om daar de voorrang formeel aan fietsers te geven, gewoon om misverstanden (en bijna-aanrijdingen) te vermijden. Nog geen reactie ontvangen trouwens — ik vermoed dat mijn mail nog in een stoffige inbox ligt te wachten op zijn pensioen. Tijd voor een vriendelijke reminder dus.
Op datzelfde traject kwam ik laatst een treffend praktijkvoorbeeld tegen: ik had net de Snoek verkocht (helaas, RIP klassieker), en was op weg naar het jaagpad. Daar sta ik, keurig bij haaientanden, klaar om te stoppen… en jawel, een automobilist remt af om mij over te laten steken. Tsja, wat doe je dan? “Rijd maar door!” roepen terwijl je balanceert met je voet aan de grond? Het blijft ongemakkelijk.
Maar goed, ik steek over — en dan komt er van de andere kant een buschauffeur aan. Geen zin om te remmen, geen zin om vriendelijk te zijn, en blijkbaar wél zin om me iets na te roepen. Je zou bijna denken dat sommige weggebruikers hun rijbewijs in een grabbelton hebben gevonden. Zulke types verdienen wat mij betreft een stevige boete. Een paar maandlonen, zeg maar. Niet om te pesten, maar gewoon ter educatieve stimulans.