(, 01:47 PM)melle z schreef: Snoek043, volgens mij heb ik je punt precies gesnapt en zeggen we exact hetzelfde. Hoe kun je het perspectief van een vrachtwagenchauffeur beter leren begrijpen dan door zelf achter het stuur van een vrachtwagen te kruipen? Anders dan tijdens een rijles gaat dat niet voor degenen zonder C-rijbewijs. Waar we het niet over eens zijn is het nut van boetes, ik geloof niet zo in het leereffect daarvan.
Over de boetes ben ik het eens, maar die zijn vaak veel te laag. Ik heb pas beseft dat gsm-gebruik achter het stuur, toen ik met mijn wagen als vierentwintigjarige (ik had tot die leeftijd geen nood aan een wagen) net over de grens in Nederland binnenreed, aardig wat kost (ik kon toen meteen 250 € neertellen). Sindsdien zelden nog gedaan.
(, 01:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben een voorstander van inkomensafhankelijke boetes. Hoe hoger je inkomen hoe hoger de boete. Gewoon een percentage van je bruto-inkomen.
Iemand die met >€10.000,- per maand thuiskomt zal gemiddeld genomen, meestal en sowieso toch best vaak minder last hebben van een boete van €100,- dan iemand die van een minimumloon moet rondkomen.
Zelfs bij boetes is de oneerlijkheid van de grote inkomensverschillen schrijnend.
Hier in België is het soms zó erg dat mensen die eigenlijk al lang voor de rechter hadden moeten verschijnen, intussen vrolijk met hun promillage op wielen door het verkeer blijven zweven. Alsof je een cokeverslaafde een sleutel van de apotheek geeft en zegt: "Gedraag je, hé!"
Wat mij echt de kriebels geeft, is dat je dan weer zo’n bericht leest over iemand met twintig (twíntig!) veroordelingen die nog steeds legaal achter het stuur mag kruipen alsof hij VIP-lid is van de Wegpiratenvereniging. Zo iemand zou wat mij betreft de elektrische stoel mogen krijgen — of op z’n minst een elektrische fiets zonder zadel. Maar ja, dat mag natuurlijk niet. Mensenrechten en zo.