06-Aug-2025, 07:22 PM
(06-Aug-2025, 06:34 PM)datakneder schreef:(06-Aug-2025, 06:02 PM)ZoefZoef schreef: Vind die max. snelheden voor fietsen allemaal hartstikke leuk, maar ik denk dat de pleuris uitbreekt onder wielrenners mocht zoiets doorgaan. En dat zijn er toch flink wat in Nederland. Nutteloos, want handhaven wordt lastig tenzij je met lasercontroles en directe staandehouding gaat werken. Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Gaat dus niet gebeuren, denk ik en als het wel gaat gebeuren is handhaven praktisch onmogelijk.
Daar raak je volgens mij precies het probleem. De nieuwe 'regel' zou pas effect hebben bij handhaving. Dus als je in de toekomst geld vrijmaakt voor de handhaving, kun je datzelfde geld al gebruiken voor de handhaving van de huidige regels. Ergo, er zijn geen nieuwe regels nodig, alleen een toename in de handhaving.
Sommige dingen zijn nu eenmaal makkelijker te handhaven. Waar bestuurders van opgevoerde snorscooters vrijwel compleet hun gang konden gaan... krijgen ze nu bestuurders wel een boete als ze geen helm dragen. En dat had zeker effect. We noemen dat effect "fatbike-terreur"