(06-Aug-2025, 06:02 PM)ZoefZoef schreef:(06-Aug-2025, 05:46 PM)Bart Verbeek schreef: Een e-bike mag sowieso niet sneller dan 25 km/uur, dus wat is daarmee nu het probleem?
Doet gemeente Houten iets fout waardoor haar fietspaden niet geschikt zijn voor snelle fietsers? Misschien moeten ze dan eens kijken naar hoe ze het voor auto's hebben ingericht. Die rijden toch wel iets sneller schat ik. En die zijn een stuk onhandiger dan fietsers.
Een e-bike mag wel sneller dan 25km/u, alleen mag dat niet met e-ondersteuning gebeuren.
Vind die max. snelheden voor fietsen allemaal hartstikke leuk, maar ik denk dat de pleuris uitbreekt onder wielrenners mocht zoiets doorgaan. En dat zijn er toch flink wat in Nederland. Nutteloos, want handhaven wordt lastig tenzij je met lasercontroles en directe staandehouding gaat werken. Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Gaat dus niet gebeuren, denk ik en als het wel gaat gebeuren is handhaven praktisch onmogelijk.
Blijkbaar leven we in België in een parallel universum waar snelheid op de fiets gezien wordt als een soort zondige afwijking. Sneller dan 30 km/u? Kan alleen in de sprookjes van de wetgever. Want ja, stel je voor: iemand wil z’n auto laten staan en de fiets nemen (goed bezig!), maar... oei, hij rijdt sneller dan 30 km/u? FOUT! Tijd voor een morele veroordeling. Zo jaag je mensen letterlijk terug de auto in. Mission accomplished, overheid!
En dan dat idee dat je op jaagpaden (die in theorie gemaakt zijn voor vlot fietsen) verplicht wordt om slakkentempo’s aan te houden. Alsof je op de autosnelweg een snelheidslimiet van 70 km/u gaat hanteren. Die paden zijn juist ideaal om op een verantwoorde manier harder naar je werk te knallen, doorgaans in een rechte lijn, zonder je voortdurend zorgen te maken over schoolgaande kinderen of bejaarden wat je precies in druk stadsverkeer voortdurend meemaakt. Gaan ze ook daar zorgen dat je niet harder mag dan 30.
Maar het mooiste blijft: men wil dat we met z'n allen massaal de fiets opkruipen. Liefst duurzaam, elektrisch, gezond en verantwoord. Alleen mag je er niet echt iets nuttigs mee doen. Zoals… snel ergens geraken, bijvoorbeeld. Nee, daar is de fiets absoluut niet voor bedoeld. Zotten toch, die fietsers die denken dat efficiënt transport ook voor hen mag bestaan.
En terwijl we het toch over logica hebben: auto’s mogen op autosnelwegen wild in het rond denderen (oké, meestal in de linkerrijstrook, omdat het rechts rijden te veel gevraagd is), maar daar is dan tenminste nog plaats. Drie, soms vier rijstroken, godbetert. Fietspaden? Die zijn ontworpen met de breedte van een gemiddelde pizzadoos in gedachten. En dan verbaast men zich dat het niet werkt.
Toen ik met m’n Snoek op langere stukken een gemiddelde van 60 km/u haalde, begon ik stilletjes te beseffen dat ik in een land woon waar dat soort prestaties even verdacht is als doping in het wielrennen. Oplossing? Een eigen circuit bouwen natuurlijk. Maar ja, daar is geld voor nodig. Véél geld. Euromillions-geld. En hoewel ik al vijf jaar trouw tweemaal per week meespeel blijft die droom voorlopig... tja, hypothetisch.
Dus ja: als je rijk bent, regel je dat gewoon allemaal lekker zelf. En als je zoals de rest van ons aan de verkeerde kant van de jackpot staat? Dan mag je hopen dat je minstens een goed werkende fietsbel hebt en erg bewust ben van wat er rondom je gebeurt.