Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving maximumsnelheid fietsen
(, 09:07 AM)Snoek043 schreef: O ja, nog iets. Belgische topsporters – laten we zeggen: onze nationale trots op twee wielen – posten zonder gêne hun ritjes op Strava. Je weet wel, Remco Evenepoel die “rustig aan het herstellen” is... aan een gemiddelde van 42 km/u. Of Wout Van Aert die “even een hersteltraining doet” achter een brommer aan 45 per uur. De media smullen ervan: “Wout is weer in vorm!” Niemand die zegt: “Pardon, meneer agent? De maximumsnelheid op de openbare weg is 30 km/u, toch?”

Nee hoor. Dán is het allemaal topsport, heroïsch, Belgisch erfgoed. Zolang het een renner is in een fluopak met nationale trui, knijpt iedereen collectief een oogje dicht. Maar o wee als een velomobiel of een e-bike met een iets te enthousiaste bestuurder aan het stuur 35 km/u rijdt in een zone 30 – dan zijn de rapen gaar. Dan klinkt het plots: “Onverantwoord! Waar blijft de politie? Verbieden die handel!”

Het is werkelijk hallucinant: als er carbon en een sponsorlogo op zit, mag alles. Maar als je met een elektrische fiets met een boodschappenmandje iets te vlot door de straat zoeft, ben je ineens een gevaar voor de samenleving. Hypocriete zielepieten, dat zijn het. De snelheid is hetzelfde, maar het imago – daar draait het om. Topsport? Applaus! Technologie? Boetes!

Je zou bijna denken dat gezond verstand ook aan banden ligt in dit land.

(, 09:06 AM)Niels van der Wal schreef: Beboeten kan niet; een overtreding moet geconstateerd worden door een bevoegd persoon. Stava is geen bevoegd persoon.

Niels, onbevoegd, van der Wal

Even terzijde: een snelheidscamera is toch ook geen bevoegd persoon? Ik heb nog nooit een flitspaal een proces-verbaal weten invullen, laat staan dat hij me met een uitgestoken hand liet stoppen voor een goed gesprek. En toch – wonder boven wonder – zijn de boetes die daaruit voortvloeien wél rechtsgeldig. Waarom? Omdat de camera gekeurd is en opgenomen zit in een wettelijk kader.

Het enige verschil met Strava: de ene kast staat langs de weg met een sticker van de overheid erop. De andere zit op je smartphone of fietscomputer en toont dezelfde overtreding... maar dan in Strava-kleurtjes.  Misschien dat Strava eens 43,6 zegt terwijl je toestel 44,1 aangaf. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Garmin 45 km/u toonde en Strava er een gezellig hersteltourtje van 39 van maakte. Die gegevens zijn verrassend consistent.

De foto kan je opvragen. Als hierop de overtreding niet zichtbaar is; is er geen overtreding.
Kijken doe je met de ogen van een bevoegd persoon.

De sticker geeft aan dat het meetinstrument goedgekeurd is door het Nederlands Meetinstituut. Strava heeft niet zo'n keuring; is dus geen wettelijk meetinstrument.
De meeste fietsers zijn sociale wezens; aanrijdingen worden voorkomen in een non verbale vorm van goed overleg.

Niels, schorriemorrie, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: 'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving maximumsnelheid fietsen - door Niels van der Wal - , 10:24 AM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
HAHA ja die b...Veloquest — 02:22 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
365cycle — 01:43 AM
Trisled's nieuwste
Waar het naar mijn...365cycle — 01:16 AM
Gonso
Ik ga vooral voor GE...Frutsel — 12:57 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..ik een smsje kreeg...ZoefZoef — 11:51 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Een winkel waar je...JarnoH — 11:20 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
als strava wettig ...Hardloper — 08:37 PM
als strava wettig wa...Veloquest — 08:34 PM
Trisled's nieuwste
Ook dat denk ik ni...Hardloper — 07:36 PM
Gonso
Ik heb gewoon een ...Hardloper — 07:31 PM
Medeliggers onderweg
Vanmidag rond half 5...datakneder — 05:55 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Een winkel waar je...Boyd Maduro — 04:02 PM
Ik word liever niet ...Willeke_IGKT — 03:22 PM
Trisled's nieuwste
Bestaat er eigenli...Willeke_IGKT — 03:20 PM
Buiten dat. Ik wor...Niels van der Wal — 03:16 PM
Gonso
Ik bied niks aan. ...ZoefZoef — 03:08 PM
Trisled's nieuwste
Zeker rechterop....Hoekie — 03:06 PM