Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fujin
Hey allemaal,

Een laatste update.

Spoiler: de speling is verholpen  applause

Na volledige demontage van het onderdeel bleek dat het gat waar het pinnetje inzit links 7,89 mm rond is en rechts iets ovaal met een piek van 8,01 mm. Wel zat er nog genoeg materiaal aan het beugeltje, waardoor eventueel uitboren een mogelijkheid is.
Wat ik vreemd vind is dat het pinnetje in het beugeltje 7 mm rond is (pin A op de foto) en het pinnetje boven 7,9 mm (pin B). Er zat dus een speling van +-1,05 mm links, met de piek in verticale richting. Ik hoop dat het verschil in diameter zichtbaar is op de foto -> link:
https://i.postimg.cc/DzB3j2Z3/IMG-2063.jpg

Nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal, maar is mijn theorie dat het pinnetje is vervangen voor een kleinere diameter in het verleden. Nu kan het ook dat er kunststof lagerbussen tussen zoude zitten zoals @DikkieDik bij zijn Furai heeft. Alleen dan zou ik het bij beide pinnen verwachten. Ook zag ik nergens sporen van oude kunststof lagerbussen waardoor ik dit als optie uitgesloten heb.

Wel heb ik nog even nagedacht om te testen wat het effect van kunststof lagerbussen zou zijn en contact gehad met IGUS (dank voor de tip @JeroenS). Ik was hier nog niet goed mee bekend en heb een (gratis) proefpakketje besteld met allemaal verschillende monsters. Na wat berekeningetjes bleek een lagerbusje met een wanddikte van 0,5 mm als opvulling prima te werken, alleen ook aardig in de kosten te lopen zonder er zeker van te zijn dat het zou werken. Dus doosje met proef-lagers ligt nu in de kast, maar wie weet dat ik het ga gebruiken in de toekomst bij een ander (fiets) projectje.

Conclusie was dat er dus een nieuwe pinnetje gedraaid moest worden zoals Hans van Elan al suggereerde. Makkerlijker gezegd dan gedaan. In de regio voelden veel bedrijven zich te goed om 1 pinnetje te draaien en te beoordelen of het beugeltje iets uitgeboord moest worden. Ik kreeg antwoorden als: “een te klein project voor ons” en “kan je beter een nieuwe kopen”. @LiggendeDaan ik had je dus bijna gecontacteerd wegens je voorstel, waarvoor dank. Uiteindelijk bij Tigger in Voerendaal uitgekomen die het wel aandurfde. Het was even rijden, maar zeer goed geholpen met 2 nieuwe op maat gemaakte pinnetjes (zie foto) die dezelfde middag al klaar lagen. Uitboren was niet nodig was hun advies. Het geheel voelt in de handen al heel solide -> link: https://i.postimg.cc/fyMW3HJM/IMG-2061.jpg

Nu alles schoonmaken, invetten en monteren. Dan kan ik binnenkort eindelijk genieten van mijn eerste ligfiets  Big Grin

Groetjes,
TrapGast
Antwoord }

Berichten in dit topic
RE: VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fujin - door TrapGast - 8 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Ik strek ove...Josligfiets — 11:36 PM
Toen ik de DF kocht ...Gideonaut — 11:15 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Ik ben blij om te ho...Jeroen S — 11:06 PM
Naast de warming up,...Jeroen S — 10:56 PM
Sinds ik weer zes ...Niels van der Wal — 10:55 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ben, Mijn vrouw en i...Jeroen S — 10:38 PM
Een kolomboor is wel...melle z — 10:37 PM
Voor jou een test je...Willeke_IGKT — 10:15 PM
Maar dat kan toch no...Coen__ — 09:43 PM
De plaatjes in je sc...Coen__ — 09:24 PM
Echt fijn dat je de ...Wim -de roetsende — 08:39 PM
Gewoon een stukje ...TrapGast — 08:36 PM
Is bij de Bülk missc...Wim -de roetsende — 08:35 PM
Sinds ik weer zes da...Hoekie — 08:25 PM
Gewoon een stukje 8m...Coen__ — 07:07 PM
1. Spoiler: de spe...Wim -de roetsende — 06:56 PM
Hey allemaal, Een...TrapGast — 06:24 PM