3 uren geleden
Ik ben blij na een weekend met veel knutselen aan fietsen. De houten vm zit in een lang restauratieproces. ik heb de warme dagen gebruikt om de grote gaten dicht te plakken met stukken triplex die ik al had liggen, dag 2 om de randjes wat weg te schuren en plamuren. Ik heb ook besloten de bodem maar te lakken. Die heeft nu zijn eerste laagje grondverf. Het begint op te schieten. Helaas was ik zo dom om hem even op zijn kop te leggen. Kan die op zich wel tegen, maar dan moeten wel de spiegeltjes er even af... Dus twee krakjes extra om te repareren.
Ik ben blij omdat ik ontdekt heb dat de slag in het voorwiel van de M5 lowracer niet zo ernstig was als ik dacht. Na nauwkeurig onderzoek vond ik twee losse spaken. Geen spaken die een beetje aangedraaid moesten worden, maar echt los, als in het nippeltje zat aan het velglint geplakt, waardoor die niet rammelde. Wieltje richten op de remblokjes in het donkere schuurtje was niet ideaal, maar het is een heel stuk beter geworden.
Verder ben ik blij met een marktplaats score van een gebruikte fiets, een Raleigh Pioneer Trail 3000. Vermoedelijk ongeveer uit 2000, iets eerder. Voor wel 50 euro. Aan de achterkant merkte ik dat de remnokjes wat dicht bij elkaar zaten, en het V brake kabeltje nogal ver uitstak. Voorgaande modellen hadden Canti's. De afstand tussen die nokjes is bij oude Canti's soms net wat dichter bij elkaar. Cromo frame, ruimte voor dikke banden, 47 past makkelijk en 50 gaat ook nog wel lukken, 1 inch vorkje en een licht racy stuurgedrag, niet dat makke wat ik van Giant's ken. Knalrood van kleur. Heb ik natuurlijk ook nog weer aan zitten knutselen. Wordt mijn bos en bikepacking fietsje. Dragers moeten nog en ik wil eigenlijk naar meer dan 21 versnellingen, maar er zit net een nieuwe ketting en cassette op, wat toch wel erg lekker werkt. Misschien nog eens wat vette Gravelbandjes erop. Maar goed ik heb nog veel slankere bandjes liggen. Fijn dat het kan. De fiets had denk ik geen zwaar leven, hij is nauwelijks beskrast voor zo'n oude fiets en de schroefdraad in de aanbouw nokjes was niet getapt of gebruikt, bij een ca 30 jaar oude fiets.
Ik ben blij omdat ik ontdekt heb dat de slag in het voorwiel van de M5 lowracer niet zo ernstig was als ik dacht. Na nauwkeurig onderzoek vond ik twee losse spaken. Geen spaken die een beetje aangedraaid moesten worden, maar echt los, als in het nippeltje zat aan het velglint geplakt, waardoor die niet rammelde. Wieltje richten op de remblokjes in het donkere schuurtje was niet ideaal, maar het is een heel stuk beter geworden.
Verder ben ik blij met een marktplaats score van een gebruikte fiets, een Raleigh Pioneer Trail 3000. Vermoedelijk ongeveer uit 2000, iets eerder. Voor wel 50 euro. Aan de achterkant merkte ik dat de remnokjes wat dicht bij elkaar zaten, en het V brake kabeltje nogal ver uitstak. Voorgaande modellen hadden Canti's. De afstand tussen die nokjes is bij oude Canti's soms net wat dichter bij elkaar. Cromo frame, ruimte voor dikke banden, 47 past makkelijk en 50 gaat ook nog wel lukken, 1 inch vorkje en een licht racy stuurgedrag, niet dat makke wat ik van Giant's ken. Knalrood van kleur. Heb ik natuurlijk ook nog weer aan zitten knutselen. Wordt mijn bos en bikepacking fietsje. Dragers moeten nog en ik wil eigenlijk naar meer dan 21 versnellingen, maar er zit net een nieuwe ketting en cassette op, wat toch wel erg lekker werkt. Misschien nog eens wat vette Gravelbandjes erop. Maar goed ik heb nog veel slankere bandjes liggen. Fijn dat het kan. De fiets had denk ik geen zwaar leven, hij is nauwelijks beskrast voor zo'n oude fiets en de schroefdraad in de aanbouw nokjes was niet getapt of gebruikt, bij een ca 30 jaar oude fiets.