26-Sep-2025, 05:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Sep-2025, 05:38 PM door PieterTrapt.)
(26-Sep-2025, 04:07 PM)Veloquest schreef: Groningen en bruggen is echt tijdverpilling waar je niet blij van word
Yep, voor de niet-Groningers: de bruggen in de Ring hebben vaak een storing. En aan de noordkant van de stad loopt het Van Starkenborg-kanaal, onderdeel van de vaarroute Lemmer-Delfzijl. Daar varen vrachtschepen regelmatig een brug aan gort. En dan hang je af van Rijkswaterstaat wanneer (en OF!) er een nieuwe brug komt. Het duurt dan, ik overdrijf niet, jáááren voordat je weer naar de overkant kunt.
Lees mee en huiver
Aanvaring Van Starkenborghkanaal is de zoveelste in drie jaar tijd
Bart Breij
5 november 2014: Aanvaring Borgbrug over Eemskanaal
In de dichte mist vaart een binnenvaartschip tegen de Borgbrug over het Eemskanaal, in Groningen. Dat gebeurt kwart over tien 's avonds. De brug raakt ontzet - van zijn plaats - en het schip raakt zwaar beschadigd. De brug moet worden weggetakeld. Na onderzoek wordt duidelijk dat de brug een maandenlange reparatie wacht.
Automobilisten en fietsers moeten die tijd kilometers omrijden, wat met name onhandig is voor een basisschool met twee vestigingen aan weerskanten van de brug. Ook landbouwverkeer moet negen kilometer meer afleggen. Een noodbrug is door de hoogte en drukte op het Eemskanaal geen optie. In juli 2015 is de reparatie klaar.
3 december 2015: Schip dwars door Friesenbrücke
De grootste aanvaring vindt niet plaats in Groningen, maar gaat de provincie wel aan. Op 3 december 2015 ramt de Emsmoon, een 112 meter lang vrachtschip, de spoorbrug Friesenbrücke bij het Duitse Weener. Het schip gaat er dwars doorheen en vernietigt de 335 meter lange brug. De aanleiding is een miscommunicatie tussen de brugwachter en de loods aan boord van het schip.
De impact voor Groningen is groot. Het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer ligt meteen na het ongeluk stil, maar is ook nu nog lang niet in orde. Duitsland wil aanvankelijk een nieuwe draaibrug al vervanger van de Friesenbrücke, waardoor treinverkeer onmogelijk wordt. Groningen dringt echter aan op een nieuwe spoorbrug, en met succes. Die komt definitief op de plek van de Friesenbrücke. Wel is die op zijn vroegst pas in 2024 klaar. In totaal moet de nieuwe brug zo'n 60 miljoen euro kosten.
14 juni 2016: Schip vast onder Dorkwerderbrug
De nieuwe, in april 2016 aangelegde, Dorkwerderbrug bij Dorkwerd krijgt twee maanden later een eerste aanvaring. Op
14 juni komt een binnenvaartschip eronder vast te zitten. Het schip is een tanker die net had gelost, en daarom hoog op het water ligt. Een inschattingsfout wordt gezien als aanleiding van de aanvaring. Het vaarverkeer is enkele uren gestremd.
12 juli 2016: Boot ramt Oostersluisbrug. Op 12 juli 2016 vaart een boot tegen een van de twee bruggen van de Oostersluis in Stad. Die sluis wordt daarop permanent omhoog gezet, waardoor wegverkeer en schepen langer moeten wachten. Rijkswaterstaat laat twee dagen na het ongeluk weten dat de 'schade groter is dan verwacht'. Een jaar na het incident wordt het beschadigde brugdeel alsnog weggehaald ter reparatie.
19 juli 2016: Weer raak op de Dorkwerderbrug. Opnieuw is het raak bij de nieuwe Dorkwerderbrug. Op 19 juli verliest een schip bij een aanvaring tegen de brug zijn complete stuurhut, die te hoog is voor de brug. De brug raakt beschadigd en kan een dag lang niet worden bediend. Na het incident mogen er geen boten meer onder de brug door die hoger zijn dan 4,5 meter.
28 april 2017: Gerrit Krolbrug beschadigd. De Gerrit Krolbrug aan het einde van de Korreweg in Groningen wordt regelmatig getroffen door een storing, maar nu is er een aanwijsbare aanleiding voor problemen met de brug. Eind april wordt de brug geraakt door een leeg tankschip. De brug kan daardoor niet meer draaien, en dus niet meer dicht. De brug wordt bijna een maand lang afgesloten voor verkeer. Rijkwaterstaat voert alleen 'noodzakelijke reparaties' uit, omdat de brug op de nominatie staat om vervangen te worden.
17 oktober 2017: Brugdek belandt op vrachtschip
Bij Zuidhorn komt een schip in botsing met de Tafelbrug over het Van Starkenborghkanaal. Volgens de politie lijkt het erop dat de brug naar beneden komt als het schip er onder door vaart. De schipper zegt dat het een 'puur menselijk falen' van de brugwachter is, die de brug laat zakken. De schade aan het schip en de brug worden geïnspecteerd
.
22 september 2025: Geen tijdelijke fietsbrug tijdens bouw nieuwe Gerrit Krolbrug: drie jaar lang omfietsen
Een behoorlijke tegenvaller voor de 16.000 fietsers die dagelijks over de Gerrit Krolbrug fietsen: er komt geen tijdelijke fiets- en voetgangersbrug tijdens de bouw van de nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal.
De Gerrit Krolbrug, in de volksmond ook wel de Korrewegbrug, werd in 2021 aangevaren door een schip en is sindsdien onbruikbaar. Er zijn plannen voor een nieuwe brug, en afgelopen week werd het besluit genomen dat die plannen nu overgaan in de ‘realisatiefase.’ Rijkswaterstaat begint nu met de aanbesteding om een aannemer te vinden die de nieuwe brug gaat bouwen.
Tijdens de bouw zou er ook een tijdelijke optie komen voor de fietsers en voetgangers die van de brug gebruikmaken. Momenteel zijn er namelijk nog wel hellingbanen waar je overheen kunt lopen en fietsen, maar als er straks gewerkt wordt aan het nieuwe project, moeten die hellingbanen wijken.
In een brief aan het College van Burgemeesters en Wethouders laat de minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tielman dat een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers er niet komt.
De eerste schop gaat naar verwachting in 2026 de grond in, en het plan is dat de brug dan in 2029 klaar is. Dat betekent dat fietsers drie jaar lang zouden moeten omrijden via de Noordzeebrug of Oosterhoogebrug.
Nog een kapotte brug over datzelfde rotkanaal. Heeft straks 9 (negen!) jaar geduurd voor er een nieuwe brug was.
Je ziet aan alles dat het belang van de fietser niet zwaar meetelt bij Rijkswaterstaat.
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1182528/...eggesleept
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead