(27-Sep-2025, 05:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb gewoon deze: https://www.bike-components.de/en/Lezyne...qEQAvD_BwE
Gaat tot 11 Bar en pompt bijna net zo snel als met een gewone pomp. Je staat alleen iets krommer. Dat is een nadeel.
Maar het ding is klein en weegt zo goed als niets.
Ik heb dit fijne pompje ook maar ik heb 'm wel omgebouwd naar Clik valve d.m.v. de pompkop van SKS. Past perfect.
Nu kan ik vrijwel blind pompen zonder het ventiel te hoeven zien of iets erop te moeten draaien, bij de voorwielen van de DF is dit ook wel zo fijn (vanwege de wieldeksels).
(, 03:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Deze heb ik: https://wimschermer.blogspot.com/2015/04...rpomp.html --> Zie ook vooral de laatste foto.
10 jaar geleden was er dus al een hele goede pomp. Die van mij is nu 9 jaar oud.
Tekst van WimS zijn blog:
Al enige tijd zie ik juichende tests van de Birzman pompen. De bediening en met name de bijzondere werking van de Snap-it pompnippel zijn heel vernieuwend. Was er voorheen alleen een nippel met de luchtslang in het verlengde daarvan, sinds kort er ook een haakse versie, Apogee genaamd.
De pomp zelf is al bijzonder omdat de hoek van de staande buis 5 graden voorover helt. Dit pompt inderdaad makkelijker.
De nippel is zowel voor Presta (Frans) ventiel als voor Schrader (autoventiel) geschikt.
De werking is vooral bij Frans ventiel doodsimpel. Druk de nippel op het ventiel, draai de gouden ring een slag rechtsom en pompen maar. Als de band op druk is, deze versie kan tot 15 bar, trek je de gouden ring omhoog en direct is de nippel zonder luchtverlies los van het ventiel.
Wat grappig, ook deze pomp heb ik. Destijds gekocht nadat ik dezelfde blog gelezen had

Ik lees hier regelmatig dat je de Clik valve adapter kan gebruiken op een normale pomp. Dat is ook zeker waar maar ik vond het onprettig werken omdat het geheel hiermee erg lang of hoog wordt, past gewoon niet lekker in de beperkte ruimte rond het wiel van een VM. Zelfs niet met de i.c.m. de korte pompkop van de Birzman. Ik heb uiteindelijk de SKS AIR-X-PLORER Clik valve 10.0 pomp gekocht, niet duur (je krijgt er ook een setje Clik valve ventielen bij) en werkt heel goed. Wel is het een grote pomp maar ook erg krachtig.
Onze andere fietsen blijven overigens op Frans ventiel voorlopig, anders moet ik zoveel pompen of adapters kopen. Maar voor de VM wil ik ook niet anders meer.