3 uren geleden
(5 uren geleden)qv-tester schreef: Dit kan inderdaad opgelost worden door een nieuwe glijbus erin te zetten. Kijk echter ook even na of het oppervlak van wat je de cilinder noemt nog glad/glanzend is (kan na verloop van tijd corrosie krijgen, dat versnelt ook de slijtage van de glijbus wat mij een keer verrast heeft door binnen het jaar door de glijbus en het buitenste stuk van de veerpoot heen te slijten). Normaal zit er een stuk krimpkous als hoes over het bovenste deel van de veerpoot (waarover het hier gaat) om te voorkomen dat hier in de winter zout water bij kan komen. Zonder dat krijg je veel sneller die corrosie.
Controle zou ik minstens jaarlijks doen, kijken of de krimpkous nog ok is misschien 2x/jaar, zeker een keer voordat de winter begint.
Die krimpkous zit er op, en die is in orde.
Er zat inderdaad corrosie op de binnenste buis. Ja, dat helpt natuurlijk niet bij het voorkomen van slijtage. Gelukkig had ik nog een goede veerpoot zodat ik kon transplanteren, bus en binnenste buis. Nu rijdt hij weer prima.