1 uur geleden
(2 uren geleden)blokdoorn schreef: En natuurlijk is gezondheid maar voor een heel klein deel maakbaar, maar juist daarom is het logisch dat dit deel veel aandacht krijgt.Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Ik heb (onder andere) een behoorlijk ontwrichtende botziekte, maar ik kan daar prima mee leven omdat ik hoog opgeleid ben en ik een baan heb waarbij ik in mijn werk grotendeels zelf in kan delen, de tijd heb om op een fijne fiets naar mijn werk te fietsen, en ik in vier dagen royaal genoeg verdien om in een fatsoenlijk huis te wonen en gezond en lekker eten te kopen. De schoonmakers op mijn werk daarentegen moeten bij nacht en ontij meer dan fulltime werken om überhaupt rond te kunnen komen. Als ik dat werk zou doen zat ik allang afgekeurd thuis. De 'aan jezelf werken om gezond te blijven' mythe is wat mij betreft contraproductief omdat die eraan bijdraagt dat echte problemen, zoals ongelijke verdeling van welvaart, stress en kansenongelijkheid, in stand gehouden worden.
(1 uur geleden)365cycle schreef: Reeds meermaals aangetoond dat dat niet zo is. Veel bewegen (>10u per week) heeft een positief op de gezondheid, fietsen en op hoog tempo lopen staan daarbij bovenaan m.b.t. weinig blessures in verhouding tot gezondheidswinst.Wat tonen die onderzoeken aan? Een correlatie of een causaal verband? Ik ben benieuwd hoe die effecten gemeten worden.
Nogmaals, ik ontken de voordelen van bewegen niet, ik denk alleen dat we het effect niet moeten overdrijven, en het narratief moeten veranderen.
Optima Stinger | 2x Dries Baron