1 uur geleden
(1 uur geleden)melle z schreef: De 'aan jezelf werken om gezond te blijven' mythe is wat mij betreft contraproductief omdat die eraan bijdraagt dat echte problemen, zoals ongelijke verdeling van welvaart, stress en kansenongelijkheid, in stand gehouden worden.Daarmee zeg je eigenlijk dat omdat sport niet ook onze veel te egoïstische maatschappij repareert, het geen grote gezondheidsproblemen oplost. Interessante aanname, en juist één die ik graag bewezen zou zien (maar dat is écht moeilijk).
(1 uur geleden)melle z schreef: Wat tonen die onderzoeken aan? Een correlatie of een causaal verband? Ik ben benieuwd hoe die effecten gemeten worden.Ik zou het even na moeten zoeken, één waar ik inhoudelijk dieper in doorgebladerd heb zag een correlatie en had ideeën om daar ook een causaal verband bij te meten.
Eén van de geopperde methoden was voldoende proefpersonen met welvaartsziekten zoeken, die bijvoorbeeld twintig jaar te volgen (waarbij bij een deel van de groep een leefstijlverandering doorgevoerd wordt, maar dan dus alleen sport, geen andere voeding). Voor de hand liggend resultaat is minder welvaartsziekten, maar ik vermoed dat je daarnaast ook zal zien dat het herstel van andere ziekten makkelijker zal zijn.
(1 uur geleden)melle z schreef: Nogmaals, ik ontken de voordelen van bewegen niet, ik denk alleen dat we het effect niet moeten overdrijven, en het narratief moeten veranderen.Weet ik, maar volgens mij vergeet je wel iets: De voordelen van bewegen zijn relatief klein, maar bestaan wel op allerlei gebieden. Iemand die ik ken die in de schuldsanering zat ervoer bijvoorbeeld een enorme beperking op het gebied van reizen, omdat het direct geld kost als je de scooter of de bus moet pakken. Als je zo iemand bij wijze van spreken in een Quest zou krijgen is 20 kilometer afleggen ineens geen kostenpost meer, en dat werkt stressverlagend.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.