38 minuten geleden
Ik heb een periode (nu meer dan 30 jaar terug) last gehad van spit, waarvan één keer zo heftig dat, liggend op bed alleen al door het knipperen met mijn ogen, mijn rug in een kramp schoot, waarbij men beneden in huis mij duidelijk vocaal hoorde. Hopend dat mijn huisarts mij spierverslappers zou voorschrijven, zei hij slechts "bewegen en blijven bewegen". Dat begon met mijn lichaam in een hoek van 90 graden achter een rijdende kruk en eindigde na 4 dagen rechtop en pijnvrij.
Ook vroeg hij mij mee te doen met een onderzoek van iemand aan de VU waarbij de ene groep in vergelijkbare gevallen medicatie en de andere groep zonder medicatie moest blijven bewegen. Ik hoorde bij de laatste. Daartoe kreeg ik 2 jaar lang elke maand een uitgebreide vragenlijst opgestuurd. Uiteindelijke conclusie: de beweeggroep heeft in die periode veel minder rugproblemen gekend dan de medicatiegroep. Exacte getallen ben ik vergeten. Ik ben, na 2 tot 3 jaar met af en toe spit (gelukkig nooit meer zo erg als de eerste keer), rugprobleem vrij.
Ook vroeg hij mij mee te doen met een onderzoek van iemand aan de VU waarbij de ene groep in vergelijkbare gevallen medicatie en de andere groep zonder medicatie moest blijven bewegen. Ik hoorde bij de laatste. Daartoe kreeg ik 2 jaar lang elke maand een uitgebreide vragenlijst opgestuurd. Uiteindelijke conclusie: de beweeggroep heeft in die periode veel minder rugproblemen gekend dan de medicatiegroep. Exacte getallen ben ik vergeten. Ik ben, na 2 tot 3 jaar met af en toe spit (gelukkig nooit meer zo erg als de eerste keer), rugprobleem vrij.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)