4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door alpenvelomobiel.)
(, 05:25 PM)365cycle schreef: Wat ik al schreef: zolang je weinig koppel hebt maakt eenwielaandrijving niets uit. Ik kon m'n kettwiesel vanuit stilstand laten kwispelen op droog wegdek, of het voorwiel optillen, naar keuze.
Ik heb erg veel koppel. Mijn alleweder A7 kon ik bij het stoplicht zo op de staart trappen dat bij de eerste twee omwentelingen het achterwiel doorsloeg. Dat was met gewone marathon+ achterband. Later vervangen (om een heel andere reden) door een heel dikke band, en toen kon dat niet meer. Maar zo weg rijden bij een stoplicht, het lijkt stoer, maar is niet nodig zeg maar. In elk geval was het niet goed voor mijn rechtervoet en heup. (merk ik nog steeds)
Maar hoeveel koppel gebruik je nu in het dagelijkse gebruik normaal gesproken nou? Dat zal misschien max 30% zijn van wat je kan leveren. Bergop gebruik je meer koppel, maar dan stamp je ook niet op de pedalen, en dat hou je ook niet vol. De Velayo reed ik een dijkje op, en daar had het wiel dus te weinig grip. Maar zoals gezegd zit dat wiel nog voorbij de voeten en heeft de band weinig gewicht boven zich. Dat wordt anders als het wiel ter hoogte van de knieholtes zit,dan zit het gewicht meer boven het wiel. Bij de Different is dat wel het geval, maar dat heb ik niet kunnen testen op een helling. Die Canadese Velo die is wel met veel koppel gereden.
Mijn gevoel zegt me dat je 2 a 2.5 kg gewicht kan besparen met voorwielaandrijving.
Maar die Kettwiesel, nog nooit goed bekeken, want vind m niet mooi op het eerste gezicht, maar bij nader inzien heel interessant ding. Schakelbare vrijloop, differentieel etc.
Go One Evo K