Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor een beginner? qua aankoop etc.
(16-Mar-2026, 08:21 PM)rolrek schreef: Ik kom wel vaker over de langbroekerweg om naar de mtb route van leersum te komen, maar die weg vind ik op mijn mtb al eng; te smal, te onoverzichtelijk, en mensen rijden te hard, dus dat ga ik toch maar niet doen op de ligfiets.

Een groot voordeel van een ligger vind ik dat je je spiegels ongeveer op ooghoogte hebt. Daardoor heb je vrijwel altijd in de gaten wat er achter je gebeurt. Heel soms mis ik wel eens wat wegens wegdromen of afgeleid zijn, maar over het algemeen zie ik alles van achter aankomen.

Dat soort smallere wegen met achteropkomend verkeer vind ik daardoor op mijn ligger minder vervelend dan op een conventionele fiets. Als ik tegenwoordig op een conventionele fiets rijd dan voelt dat vaak een beetje ongemakkelijk vanwege ontbrekend zicht achteruit. Of je moet om de haverklap achteromkijken en dat fietst ook niet lekker.

Ik zou trouwens twee spiegels aanbevelen. De linkerspiegel gebruik je wel meer en is belangrijker dan de rechterspiegel, maar de rechterspiegel is fijn als je op een linksliggende ventweg of fietspad rijdt en moet gaan oversteken, en om te zien wat er achter je gebeurt in een flauwe bocht naar rechts.

(16-Mar-2026, 10:50 AM)Niels van der Wal schreef: Ik heb hier nog over nagedacht. Als je over Maarn wilt, dan kun je via:

De wijkerweg

Langbroekerweg

Maarsbergseweg

Maarnsegrindweg

Het is iets om, wel kruispunten maar geen stoplichten en weinig heuvels. (alleen de Maarnseberweg is iets oplopend)

Ik vermoed dat dit de langste gesuggereerde route tot nu toe is, eens kijken ...

https://brouter.de/brouter-web/#map=11/5...e=fastbike

28,8 km - 72 hoogtemeters - hoogste punt 45,5 meter
Inderdaad. Het is wel een heel mooie route met lange stukken door het bos.

De hoeveelheid hoogtemeters en hoogste punt had ik niet gedacht, dat dat fietspad tussen Maarn en Austerlitz (Maarnseweg) een klim en afdaling van ruim 30 hoogtemeters geeft had ik niet zo in beeld.

De N226 tussen Leersum en Maarn is de weg bij uitstek om met weinig hoogtemeters de Utrechste Heuvelrug over te steken. Maar als je daarna richting Den Dolder wilt is het alsnog klimmen geblazen.

(16-Mar-2026, 10:50 AM)Niels van der Wal schreef: In de spits vind ik dit geen aanrader. Er zijn tot aan de rotonde bij Leersum geen fietspaden; er is wel hard rijdend autoverkeer. Waarschijnlijk de komende jaren veel omdat de dijk naar Amerongen afgesloten is vanwege de dijkverhoging.

Die rotonde is trouwen goed opletten; je hebt voorrang, maar er zijn meerdere fietsers aangereden.

Om sluipverkeer via De Steenen Brug vanwege de afsluiting van de Lekdijk te verhinderen zijn er slagbomen geplaatst waar alleen lokaal verkeer doorheen kan. Met name in de spits zijn deze slagbomen actief, buiten spitstijden staan ze soms gewoon open. Als fietser kun je er altijd langs. Daardoor is het tijdens spitstijden op deze weg misschien juist wel lekker rustig.

(, 12:11 AM)rolrek schreef: Nou ben ik er ook nog achter gekomen dat ik mijn flesje kettingolie kwijt ben geraakt, geen idee hoe.

Heb je wax lube al wel eens geprobeerd?
Het bevalt mij goed.
Ik ben begonnen met Squirt, daarna overgestapt op die van Cyclon (bio-afbreekbaar) omdat de lokale fietsboer die heeft liggen. Ik heb geen verschil gemerkt.

Voor het insmeren gebruik ik een oude tandenborstel en een lange reep LDPE folie waar de ketting languit op kan liggen.
Voor het drogen gebruik ik een oude pan die ik een paar keer tot handwarmte of ietsje meer opwarm. Dat schiet veel beter op, zeker wanneer de luchtvochtigheid hoog is en het geen zonnig weer is.

Alleen bij een fiets met een compleet afgesloten kettingkast of voor een velomobiel-model met compleet afgeschermde ketting zou ik olie nog in overweging nemen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , rolrek

Berichten in dit topic
Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 12-Mar-2026, 10:28 PM
RE: Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door Martin van Mourik - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Tijanus, 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Gemiddelde snelhei...rolrek — 12:01 AM
Speling achterwiel - doorrijden?
Update; bij mijn S...365cycle — 12:01 AM
Banden, banden en nog eens banden
Met kunststof vent...365cycle — 11:39 PM
ICB nieuws over de vierwieler en de nie...
Het materiaal is b...365cycle — 11:37 PM
ICB nieuws over de vierwieler en de nie...
Ik heb al heel lang ...Bobslee — 11:36 PM
waar ik me niet op ...Martin van Mourik — 11:34 PM
Fietsstallingen
Hardloper, ik vraag ...Willeke_IGKT — 11:25 PM
Rolrek, let wel effe...Jeroen S — 11:14 PM
Fietsstallingen
Hier heb je in ieder...Hardloper — 11:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag maar eens de...Jeroen S — 10:59 PM
Fietsstallingen
Het maakt mij eigenl...Willeke_IGKT — 10:56 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om 13.30 uur...GertBr — 10:49 PM
Fietsstallingen
Bedoel je die hele g...Hardloper — 10:20 PM
Ik kom wel vaker ov...Martin van Mourik — 10:18 PM
Fietsstallingen
Ik ga binnenkort naa...Willeke_IGKT — 09:53 PM
Rit 3: 49,3km, gem...Bianca F — 09:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik vandaag naar Dron...Josligfiets — 09:12 PM