Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor een beginner? qua aankoop etc.
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Gemiddelde snelheid is zo vreselijk afhankelijk van de route. Dat zegt mij dus niet zoveel.

Wat is je kruissnelheid ongeveer?

Dat is moeilijk te zeggen sinds er iets van 20km/u wind stond, maar met de wind mee ongeveer 25-30km/u en tegen de wind in iets van 17-20 geloof ik.
Verder merk ik dat ik nog lang niet aan de limiet van mijn conditie zit terwijl die op dit moment absoluut niet echt verpletterend is, qua energie reed ik toch best wel rustig, ik denk iets van de helft als dat ik normaal doe op de mtb.

Ik herrinnerde me dat ik een ride with gps account heb, hier is een linkje:
https://ridewithgps.com/trips/371685114
Let vooral niet op de plekken waar ik verkeerd gereden ben. Smile

(4 uren geleden)Bianca F schreef: Dat gaat al goed! Als je last hebt van het gerammel van je ketting in de buizen kun je ze er af halen -als ze alleen dienen om je kleren schoon te houden en jij een oplettende fietser bent.  
En ik zou niet te lang wachten om het stoeltje weer normaal te zetten. Als je eenmaal wat handiger bent kun je daar waar het nodig is rechter in je stoel gaan zitten.

Het bleek dat ik de roller achter er verkeerd terug op heb gezet toen ik de lagers op heb gemeten, die heb ik er weer goed op gezet en ik geloof dat ik nu bijna niets meer hoor. De ketting gaat nu wel weer zwaarder omdat de lager zo stroef loopt.  Confused

Het stoeltje heb ik net al even terug gezet, dat leek me inderdaad wel handig om maar meteen aan te wennen nu ik een beetje aardig in een rechte lijn kan fietsen.

(3 uren geleden)Martin van Mourik schreef: https://brouter.de/brouter-web/#map=11/5...e=fastbike

28,8 km - 72 hoogtemeters - hoogste punt 45,5 meter
Inderdaad. Het is wel een heel mooie route met lange stukken door het bos.

(, 12:11 AM)rolrek schreef: Nou ben ik er ook nog achter gekomen dat ik mijn flesje kettingolie kwijt ben geraakt, geen idee hoe.

Heb je wax lube al wel eens geprobeerd?
Het bevalt mij goed.
Ik ben begonnen met Squirt, daarna overgestapt op die van Cyclon (bio-afbreekbaar) omdat de lokale fietsboer die heeft liggen. Ik heb geen verschil gemerkt.

Die route ziet er mooi uit als ik nog een keer het Let de stichterpad wil proberen op de ligfiets, dat ga ik zeker overwegen.

Toevallig heb ik vannochtend een flesje Cyclon wax lube van de lokale fietsenmaker gekocht, als ik mijn flesje olie nog een keer terug vind dan heb ik ze allebei.

(2 uren geleden)Jeroen S schreef: Rolrek, let wel effe wat op je spieren met al dat enthousiasme. Die zullen wel wat moeten wennen en als je dan dapper een boel dagen achter elkaar flink je best doet loop je het risico op overbelasting en of blessures.

Het is voor mij te lang geleden dat ik in die buurt rond reed, om precies de details te kennen. Wat mij opvalt is dat het bij mij minder lijkt uit te maken hoe hard ik rijdt op de rechte stukken, maar dat de langzame stukken, met veel kruisingen, oversteekjes, de gemiddelde snelheid erg omlaag trekken.

Qua afstand lijkt het allemaal niet heel erg veel uit te maken, dus gewoon lekker wat proberen. Met alle dagen een heen en terugweg zijn er genoeg mogelijkheden. Het kan ook goed zijn dat de ene route beter werkt voor de terugweg en de ander voor de heenweg.

Ik ga zeker opletten met overbelasting, gisteren heb ik niet gefietst en sinds ik nu de eerste grote rit heb gemaakt ga ik minstens twee dagen niet fietsen.
Gelukkig heb ik al wel wat ervaring met spieren opbouwen op de mtb, daarmee kwam ik op een gegeven moment op een punt dat ik een keer vier dagen achter elkaar ±60km heb gereden, dus ik weet dat ik weer op een soortgelijk punt kan komen met een beetje geduld.
Ook met de knieen let ik op dat ik altijd een cadans van iets van 90rpm aan houd, en nooit lager dan iets van 70rpm.

De kruispunten zijn inderdaad wel belangrijker dan de rechte stukken, maar voor mij zijn de rechte stukken toch een manier om een beetje de voortgang bij te kunnen houden, en gelukkig zijn er hier mensen die mee helpen denken hoe ik het beste kruispunten en stijle hellingen kan vermijden.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 12-Mar-2026, 10:28 PM
RE: Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: NielsKo, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Gemiddelde snelhei...rolrek — 12:01 AM
Speling achterwiel - doorrijden?
Update; bij mijn S...365cycle — 12:01 AM
Banden, banden en nog eens banden
Met kunststof vent...365cycle — 11:39 PM
ICB nieuws over de vierwieler en de nie...
Het materiaal is b...365cycle — 11:37 PM
ICB nieuws over de vierwieler en de nie...
Ik heb al heel lang ...Bobslee — 11:36 PM
waar ik me niet op ...Martin van Mourik — 11:34 PM
Fietsstallingen
Hardloper, ik vraag ...Willeke_IGKT — 11:25 PM
Rolrek, let wel effe...Jeroen S — 11:14 PM
Fietsstallingen
Hier heb je in ieder...Hardloper — 11:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag maar eens de...Jeroen S — 10:59 PM
Fietsstallingen
Het maakt mij eigenl...Willeke_IGKT — 10:56 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om 13.30 uur...GertBr — 10:49 PM
Fietsstallingen
Bedoel je die hele g...Hardloper — 10:20 PM
Ik kom wel vaker ov...Martin van Mourik — 10:18 PM
Fietsstallingen
Ik ga binnenkort naa...Willeke_IGKT — 09:53 PM
Rit 3: 49,3km, gem...Bianca F — 09:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik vandaag naar Dron...Josligfiets — 09:12 PM