Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
instellen ligfiets
#7
Het is ook deels een kwestie van uitproberen en wennen. veel mensen willen eerst recht op zitten en wennen langzaam aan een wat meer liggende positie. Kan je nek ook gelijk mee wennen aan die nieuwe positie.

Er is erg veel wat in samenhang werkt en afhankelijk is van lichaamsproporties. Ik heb korte beentjes en een lange rug en nek. Dus ik kan de stoel heel vlak zetten en toch nog over mijn stuur heen kijken, kom niet zo snel in een conflict met knie en stuur omdat de knie niet zo ver naar achteren of omhoog komt.

Beenlengte doe ik met een helemaal gestrekt been, maximaal naar voren en dan de hak net niet op het pedaal. Dat bevalt mij, maar kan voor een ander onprettig zijn.

Het stuurtje pas ik eerst op de beenlengte aan, ook met de remhendels eraan moet ik nergens tegenaan botsen. Dan hoog-laag in combinatie met de arm positie. Ik vind het heel erg onaangenaam als mijn bovenarmen iets naar achteren moeten om het stuur vast te houden. Dat gaat snel pijn doen. Dus bovenarmen in lijn met de rug, of iets naar voren, maar niet erachter.

Omdat ik een aantal fietsen zelf gebouwd heb, heb ik ook het smalle stuurtje zelf moeten bedenken. Daarbij moet je dan ook al rekening houden met de remhendels en het schakelsysteem dat je wilt gebruiken, ook met de kabelloop uit die dingen. Dat is best lastig. Uiteindelijk kwam ik op deze uit;
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...tze.10360/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , rolrek


Berichten in dit topic
instellen ligfiets - door rolrek - 23-Mar-2026, 11:00 PM
RE: instellen ligfiets - door Bianca F - 24-Mar-2026, 12:40 AM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 24-Mar-2026, 04:26 AM
RE: instellen ligfiets - door Niels van der Wal - 24-Mar-2026, 08:05 AM
RE: instellen ligfiets - door blokdoorn - 24-Mar-2026, 08:10 AM
RE: instellen ligfiets - door De tovenaar - 24-Mar-2026, 09:47 AM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 25-Mar-2026, 09:03 AM
RE: instellen ligfiets - door Hardloper - 25-Mar-2026, 11:22 AM
RE: instellen ligfiets - door Willeke_IGKT - 25-Mar-2026, 12:23 PM
RE: instellen ligfiets - door PlantageBohémien - 25-Mar-2026, 06:33 PM
RE: instellen ligfiets - door ErikSnel - 26-May-2026, 04:03 PM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 26-May-2026, 06:01 PM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 26-May-2026, 04:26 PM
RE: instellen ligfiets - door bjscharp - 26-May-2026, 09:23 PM
RE: instellen ligfiets - door ZoefZoef - 26-May-2026, 09:26 PM
RE: instellen ligfiets - door Willeke_IGKT - 26-May-2026, 09:27 PM
RE: instellen ligfiets - door datakneder - 26-May-2026, 09:40 PM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 26-May-2026, 09:56 PM
RE: instellen ligfiets - door martinus - 26-May-2026, 09:52 PM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 26-May-2026, 10:47 PM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 27-May-2026, 06:23 AM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 27-May-2026, 07:32 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn "nieuwe fiets"
Haakse bochten, ma...Wim -de roetsende — 10:58 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Misschien heb je n...datakneder — 10:54 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Mooie fiets. Zo goed...Jeroen S — 10:27 PM
Brekende Fujin frames
Duidelijke uitleg Ar...Jeroen S — 10:23 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
De stuurgeometrie va...Jeroen S — 10:15 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Lassen is niet heel ...melle z — 09:56 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Kijk een hoop goede ...Jeroen S — 09:49 PM
Mijn CHR Carbon High Racer
@Wim; nee, er zijn g...liggende daan — 09:46 PM
Brekende Fujin frames
Het zijn naar mijn ...Arend-Jan — 09:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een groot deel van d...Jeroen S — 09:37 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of ...melle z — 07:17 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of me...Roepers — 07:05 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Ik heb een paar foto...melle z — 06:33 PM
Challenge Taifun gestolen (Utrecht)
Dat kan ik me eerl...melle z — 06:30 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Mooi verhaal, leerza...Jeffrey Leeflang — 05:59 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Ik ben de laatste ti...datakneder — 03:13 PM
Banden, banden en nog eens banden
Toch even dit plaa...Boyd Maduro — 02:49 PM