2 uren geleden
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Even gegoogeld:Een week of twee geleden reed ik in onze bosrijke omgeving op een bewolkte nacht rond half één over een 60 km weg zonder straatverlichting.
.......
[*]Maak jezelf zichtbaar: Draag lichte kleding en reflecterende materialen of verlichting, zeker in het donker, bij schemering of bij slecht zicht.
[*]Groepen: Wandel in een (grote) groep bij voorkeur aan de rechterkant van de weg, omdat links lopen met een grote groep minder overzichtelijk is voor automobilisten.
Ineens gaan er aan de linkerkant van de weg twee rode lampjes aan, het eerste ca 50 meter voor me, het tweede zo'n 50 meter daar achter.
Toen ik er vlakbij was zag ik dat het een groep militairen was (aan hun rechterkant van de weg) die hun gezichten donker geschminkt hadden. Ook de kleding was donker zelfs geen reflectie vest voorop of achteraan. Toen ik de achterste voorbij was zag ik in mijn spiegeltje de lampjes weer gedoofd werden.
Een kilometer verderop gebeurde precies hetzelfde.
Waarschijnlijk een oefening in "verplaatsen in het donker" van de zandhazen uit de Oirschot, zoals ik al tientallen keren gezien had. Maar dit was de eerste keer dat ze geen reflectie hadden en ik ze pas zo laat zag.
Als ik ze aan mijn kant van de weg had gehad, was ik waarschijnlijk wel geschrokken.
Even an absolute beginner has to start somewhere.