17-Apr-2026, 12:22 PM
(17-Apr-2026, 12:05 PM)Tijanus schreef:(17-Apr-2026, 08:59 AM)Wim -de roetsende schreef:(17-Apr-2026, 08:57 AM)Niels van der Wal schreef: En voor de cadans had ik een kinderliedje in m'n hoofd waarmee ik op de maat 110 toeren per minuut fietste.
Cadans is heel persoonlijk heb ik ontdekt. Ik rijd meestal rond de 90.
Inderdaad.
Zelf vind ik een cadans van 80 al genoeg. Zeker als ik nog maar net van huis ben...
(En bergop kan ik nog lager!)
Cadans is inderdaad persoonlijk om natuurlijk te voelen; ik dacht dat deze tussen de 80 en de 120 kon liggen.
Mijn cadans van 110 was een bewuste keuze toen ik wedstrijdrijder was; mijn natuurlijke cadans was een stuk lager. Ik trainde bewust op 110.
De keuze voor een hoge cadans maakte ik omdat je duurvermogen erdoor toenam en de belasting van de pezen minder sterk was.
Ik ben al lang geen wedstrijdrijder meer; mijn huidige cadans is een stuk lager. Er zijn ook dingen belangrijker dan snelheid en uithoudingsvermogen.
Rolrek zou ik i.v.m. overbelaste pezen wel adviseren om voorlopig op hoge cadans te fietsen met relatief weinig vermogen. Dit is de focus op herstel na overbelasting en verbetert de trap coördinatie.
Niels, relax, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek