2 uren geleden
(, 07:58 AM)Jeroen S schreef: Er zijn mensen die denken dat ze ook aan de pedalen trekken maar sinds je dat ook precies kan meten wordt duidelijk dat er niet of nauwelijks kracht wordt overgebracht in dat terughalende deel van de trapbeweging.Zoals Niels al zegt; het is moeilijker om dan kracht te leveren, maar het kan wel degelijk. Ik doe het vaak bij wegrijden (dus lage cadans, om vlotter op gang te komen). Verder alleen wanneer m'n voeten wat oncomfortabel in m'n schoenen zitten (na 150-200 km heb ik dat weleens, de afwisseling helpt), en wanneer ik sprint. Bij een maximale sprint trap ik zo'n 300 a 400W extra door in de teruggaande slag ook te trekken.
(9 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Een menselijk aangedreven kachelHuman Heated Vehicle, dat is een leuke
Niels, HHV, van der Wal
Klopt ook echt wel voor mijn velomobiel. We zijn maar 25% efficiënt, met een FTP van 333W heb je dus een kilowatt kachel in je fiets. Ik ben er eens even op gaan rekenen, want ik wilde eigenlijk weten in hoeverre de meting die ik ooit gedaan heb ook echt klopt.
Heb m'n Tuna ingeschat op 250 liter inhoud, starttemperatuur 0 graden, met toerkap snelheid 16 m/s (~58 km/h), niet onrealistisch bij 333W op een winterproof bandensetup.
Rekening gehouden met een toerkap die de afvoer van alle lucht goed aankan zorgt dat voor een temperatuurstijging van tussen de 8 en 11 graden in de fiets
In de Bülk kwam ik inderdaad op ongeveer 10 graden stijging bij stevig rijden zo rond het vriespunt. De boom van de Bülk is dikker, maar er zit een dode pijp aan (daarom vond ik de Tuna makkelijker rekenen) en de invoer is wat kleiner, dus dat die er dicht bij zit verbaast me niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.