2 uren geleden
(11 uren geleden)Frutsel schreef: Die wordt omgezet in warmteHet lijkt mij dat het niet uitmaakt hoe bewegingsenergie van mens op fiets overgebracht wordt, de efficiëntie van de fiets is immers een gegeven (als je omgevingsfactoren als wisselend wegdek en wind even vergeet).* Ik kan me wel goed voorstellen dat het door de anatomie van het menselijk lichaam makkelijker is om kracht te zetten door met je voeten te duwen dan te trekken, maar dat zou betekenen dat je trekkend minder vermogen kunt leveren dan duwend, niet dat er bij trekken meer trapenergie in warmte wordt omgezet. Ik begrijp dan ook niet hoe je door te duwen en te trekken tegelijk meer vermogen zou kunnen leveren dan alleen duwend. Ik ben bepaald geen natuurkundige en mijn kennis van biomechanica en sportfysiologie is ook erg beperkt, dus wellicht maak ik een denkfout?
*Daarom zijn gecombineerde trap/ handbikes ook geen succes, de beperking zit in het vermogen dat een berijder kan leveren. Gezonde benen kunnen dat vermogen prima alleen op de fiets overbrengen en dubbele aandrijving (onderdeel van de machine dus) vreet efficiëntie.
Optima Stinger | 2x Dries Baron