3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Niels van der Wal.)
(, 10:49 PM)Frutsel schreef: Aangezien duwen en trekken gedaan wordt door verschillende spiergroepen is het efficienter om deze te combineren. Hierdoor vraag je minder van de ene groep, en laat je de andere groep, die anders geen bijdrage levert ook wat doen.
melle z:
Dat klinkt op het eerste gezicht aannemelijk, maar toch kan ik het mij moeilijk voorstellen.
Het gaat om kracht zetten per been: met het ene been duw je, met het andere been trek je. (Je kan dit tegelijk in een been; body builders doen dit; het ziet er indrukwekkend uit en ze blijven op de zelfde plek. Ontspannen ze een spiergroep, dan is er beweging en dan gaan ze lopen.)
Ik zou dus denken dat de totale kracht die je kunt leveren niet beperkt wordt door de spieren in je duwende been, maar door je longen etc.
Ook; kracht leveren om te trappen is een holistisch gebeuren. Ook de aanvoer van zuurstof en de afvoer van koolzuur speelt een rol, eveneens de aanvoer van suikers, wat je eet en wat je gegeten hebt.
Geen tegendruk leveren is overigens niet hetzelfde als trekken lijkt mij.
Klopt; dit niet doen is de basis van yoga en de kern van oosterse vechtsporten, maar nu dwaal ik af.
Niels, ontspan, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek