58 minuten geleden
(2 uren geleden)Arend-Jan schreef: Omdat het voor de levensduur van je wiel (lagers, velg en spaken) fijner is als er wel vering is, zeker als het wiel zo zwaar belast wordt. Vering haalt de hoogste piek/stootbelasting weg.
Bij een Milan/WAW/Snoek/Quest/DF/.../... rust maar 1/3 van het gewicht van de bestuurder op het achterwiel.
Bij een 4.2 is het ~1/4 van de bestuurder plus ~3/4 de hele passagier.
Is die belasting extremer dan bij het normale gebruik van een fatbike? die dingen komen eigenlijk alleen maar in hard-tail varianten en als je downhill gaat dan stuiter je met aardig wat snelheid over ruw terrein. Als je filmpjes bekijkt van mensen die complete bergen afspringen en racen met zo'n fiets, dan moet dat toch mee vallen dat beetje extra gewicht van een tweede persoon? De vering haal je dan voornamelijk uit de absurd dikke band die eronder zit?
(2 uren geleden)Arend-Jan schreef: Daarnaast past er 'maar' ~60mm in deze wielkast. Een veel bredere wielkast gaat ook weer ten koste van bagageruimte in de staart en van de bereikbaarheid van bijvoorbeeld de achterrem, voor onderhoud.
Aerodynamisch is zo'n dikke slof en brede wielkast ook ongunstig, maar dat is mijn minste zorg bij zo'n grote en zware fiets
Deze snap ik wel, al had ik het idee dat een wat bredere wielkast zonder vering voor meer stijfheid kon zorgen omdat je hem aan de rest van de body kon verwerken. En dan misschien een demonteerbaar staartje als de Waw? idd een stuk minder aerodynamisch maar daarvoor terug wat meer praktisch? Bagageruimte zou vast ook wel op een creatieve manier teruggewonnen kunnen worden?
Ik was vooral nieuwsgierig of het een optie was, ik heb er zelf mee zitten spelen maar toen waren fatbikes nog stalen blokken van 40 kilo, dat is ondertussen al lang niet meer zo, zelfs fatbikes zijn nu volledig carbon meesterwerkjes geworden.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175