1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door datakneder.)
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: Dat is wat ik bedoel met het onderscheid tussen trainen en wedstrijdtrainen.
Ik vind het prima om nieuwe termen (wedstrijdtraining) te introduceren en gebruiken, maar dan moeten we ook oven goed definiëren wat die betekenen. Ik denk dat jij iets heel anders met de term bedoeld, dan de meeste lezers denken.
Laten we beginnen met 'trainen'. Voor mij is dat doel gerelateerd. Dat houdt in dat je de activiteit onderneemt om bijvoorbeeld je kruissnelheid over de loop van de tijd te verhogen. Zit je alleen op de fiets om dit te doen is het voor mij duidelijk. Echter, zoals 365Cycle al aangaf rijdt hij ook wel eens hard, gewoon omdat hij het lekker vindt. Hij vindt dat, denk ik, dan geen training. Maar hij loopt ook wedstrijden en hij zal niet ontkennen dat hard fietsen zeker een positieve bijdage levert aan zijn algemene conditie en dus ook aan zijn hardloopprestatie.
Trainen is dus iets dat je niet aan de buitenkant kunt zien, en alleen kunt bepalen door aan de persoon te vragen of het een training is.
Jij introduceert 'wedstrijdtrainen', wat ik lees als 'trainen met als doel een betere prestatie op een wedstrijd'. Dus een subset van 'trainen'. Het gevolg van deze interpretatie is dat je dus niet aan de buitenkant kunt zien of iemand aan het wedstrijdtrainen is.
Aan de hand van jouw tekst meen ik dat jij de definitie meer ziet als: 'trainen alsof je in een wedstrijd zit.' En daar wringt voor mij de schoen. Omdat ik dan van buitenaf niet het verschil kan zien met 'fietsen alsof je in een wedstrijd zit'. En voor 'fietsen alsof je in een wedstrijd zit' heb ik een andere term: 'asociaal rijden', met zelfs een bijbehorende verkeersterm: 'Hork'.
Wat ik lees in je uitleg zou ik samenvatten als: "Rij niet asociaal", en ik denk dat we in het algemeen op dit forum het daar wel over eens zijn.