1 uur geleden
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: Hangt er van af: Als er andere fietsers zijn en je hebt eigenlijk geen ruimte om te passeren, ram je hem er dan toch met 45 voorbij, of hou je in, blijf je er even achter tot er plek is, en vervolg je dan je weg?Dat is best wel afhankelijk van hoe die fietsers zich gedragen. Als het fietsers zijn die me duidelijk hebben zien aankomen en heel demonstratief naast elkaar blijven rijden, dan kijk ik of er ruimte is om veilig (niet netjes, maar veilig) te passeren en ram ik door. Niet met 45, maar wel vlot.
In alle andere gevallen gaat het vaak om fietsers op een tweerichting fietspad. Ik heb veel te maken met tegenliggers, en dan probeer ik door goed te timen het zo te regelen dat ik zo min mogelijk hoef te sprinten. Lukt niet altijd, vandaag was het ook een explosieve training.
Met name kinderen ben ik heel voorzichtig mee, je kan gewoon lang niet altijd inschatten wat ze gaan doen. Die passeer ik dus rustig en ruim, maar vandaag had ik daarbij wel een situatie waarbij een l*l met vingers op een scooter tussen mij en een kind van ~10 door ging met een gangetje van ~40. Ook dat is in de stad dus niet altijd even makkelijk.
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: Maar ik heb geen stopwatch of trainingsschema en ik probeer niet koste-wat-kost een Strava record te verbreken. Als het druk is, dan gaat het wat langzamer. Zit ik op een smal fietspad achter een ouder met een jong kind, dan ga ik hem er niet langs wurmen met het risico dat dat kind schrikt en de stoeprand infietst, maar wacht ik tot het fietspad breder wordt. etc, etc.Herkenbaar dus. Ik heb ook geen Strava segmenten of gemiddelde snelheid aan onderweg, als ik ergens een PR pak zie ik dat achteraf thuis pas.
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: Dat is wat ik bedoel met het onderscheid tussen trainen en wedstrijdtrainen.Duidelijk, maar dan verbaast me de focus op wielrenners nog veel meer. Ik woon aan de rand van de stad en werk bijna aan de andere kant. Dan kom ik zowel in m'n dagelijkse ritten als in m'n vrije tijd echt heel veel wielrenners tegen. Daarnaast ook heel veel fatbikers, hardlopers, E-bikers, speed pedelec rijders, eigenlijk alles. De groep die met stip op 1 staat met betrekking tot asociaal rijgedrag is de automobilist; vandaag zat ik op hetzelfde slechte 30-weggetje als gisteren. Ik zag 8 automobilisten daar de sluiproute pakken, fietsers krap inhalen, en zelfs inhalen tussen 1 fietser (voor me) en tegenliggende fietsers, nl. een moeder met bakfiets + 1 kind en een kind op eigen fiets naast zich. Tussen fietsers door inhalen vind ik eigenlijk sowieso al niet kunnen op een tweebaansweg.
Als we dan toch aso's aan het opnoemen zijn: Vandaag weer twee hardlopers op het tweerichting bromfietspad, naast elkaar. De linkse (dus tegen de middenstreep) was zo druk bezig met z'n telefoon dat hij mijn weghelft opgehobbeld kwam tot ik "OPLETTEN!" riep.
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: Even voor de duidelijkheid: Ik heb niks tegen wielrenners, hardlopers, voetballende kinderen of wat dan ook. Ik heb een probleem met mensen die op de openbare weg sport beoefenen zonder rekening te houden met anderen. En in de hier besproken groepen sporters zit een in het oog springende minderheid die zich daar schuldig aan maakt, en daarmee de hele groep een slechte naam bezorgd.Sure? Want ik vind het opvallend dat je die wielrenners benoemt, terwijl die voor jou eigenlijk weinig gevaar opleveren.
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: En daardoor ontstaan bordjes zoals in de de startpost...Alweer oneens. Die bordjes ontstaan door dezelfde reden als het verbod op fatbikes: Er wordt gezocht naar een "quick win", en het makkelijkst is daarbij als je een schuldige aan kan wijzen. Een zondebok dus. Is je opgevallen hoe agressief wielrenners soms bejegend worden door automobilisten? Vind je dat terecht?
(, 12:28 AM)bjscharp schreef: (Op dezelfde manier heb ik als fervent motorrijder een hekel aan motorrijders die nog steeds denken dan luide uitlaten een goed idee zijn. Die bederven het voor alle motorrijders die zich wel wat van anderen aantrekken, waardoor de paar mooie motorweggetjes die we in dit land hebben één voor één afgesloten worden).
Iets minder, maar nog steeds oneens. Ook daar wordt er gezocht naar een quick win. Het hebben van een luide uitlaat onder je motor is niet legaal, want daarmee voldoet die niet meer aan de typegoedkeuring. Het gevolg van dat er op dat feit niet gehandhaafd wordt, zorgt voor overlast, niet die motorrijder op zich. Zonder die luide uitlaat zou die overlast er namelijk niet zijn. Of ja, misschien overlast van te snel rijdende motorrijders, maar behalve de automobilisten zouden mijns inziens ook de motoren beter gewoon voorzien moeten zijn van een snelheidsbegrenzer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.