Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brekende Fujin frames
#20
(08-Apr-2025, 07:25 PM)Jeroen S schreef: Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.
Er bestaan diverse soorten warmtebehandelingen, met verschillende effecten. Hoe taai of bros het wordt hangt af van de keuze. Een toestand van hoge sterkte is helaas meestal ook het minst taai. En de minst brosse toestand heeft de laagste vloeigrens.. 
Maar na lassen hoor je aluminium sowieso weer uit te gloeien, anders heb je gewoon teveel spanning in het materiaal. Daarna zal je de sterkte weer terug moeten brengen door 'quenching'; gecontroleerd versneld afkoelen vanaf een gedefinieerde temperatuur. En niet alle legeringen laten zich op dezelfde manier harden....!
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Brekende Fujin frames - door ZoefZoef - 05-Apr-2025, 09:33 PM
RE: Brekende Fujin frames - door Jeroen S - 08-Apr-2025, 07:25 PM
RE: Brekende Fujin frames - door Arend-Jan - 1 uur geleden
RE: Brekende Fujin frames - door Roepers - 4 uren geleden
RE: Brekende Fujin frames - door melle z - 4 uren geleden
RE: Brekende Fujin frames - door Jeroen S - 1 uur geleden
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door ZoefZoef - 06-Apr-2025, 01:10 AM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door ZoefZoef - 06-Apr-2025, 12:30 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door martinus - 06-Apr-2025, 05:53 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door melle z - 06-Apr-2025, 09:25 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door ZoefZoef - 06-Apr-2025, 10:31 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door melle z - 06-Apr-2025, 11:46 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door PeterR - 07-Apr-2025, 06:41 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door PeterR - 07-Apr-2025, 09:14 PM
Brekende Fujin frames - door Bob Hagendijk - 07-Apr-2025, 09:21 PM
RE: Challenge Taifun gestolen (Utrecht) - door PeterR - 07-Apr-2025, 09:46 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn "nieuwe fiets"
Ik heb er heel veel ...Roepers — 11:21 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Haakse bochten, ma...Wim -de roetsende — 10:58 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Misschien heb je n...datakneder — 10:54 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Mooie fiets. Zo goed...Jeroen S — 10:27 PM
Brekende Fujin frames
Duidelijke uitleg Ar...Jeroen S — 10:23 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
De stuurgeometrie va...Jeroen S — 10:15 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Lassen is niet heel ...melle z — 09:56 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Kijk een hoop goede ...Jeroen S — 09:49 PM
Mijn CHR Carbon High Racer
@Wim; nee, er zijn g...liggende daan — 09:46 PM
Brekende Fujin frames
Het zijn naar mijn ...Arend-Jan — 09:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een groot deel van d...Jeroen S — 09:37 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of ...melle z — 07:17 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of me...Roepers — 07:05 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Ik heb een paar foto...melle z — 06:33 PM
Challenge Taifun gestolen (Utrecht)
Dat kan ik me eerl...melle z — 06:30 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Mooi verhaal, leerza...Jeffrey Leeflang — 05:59 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Ik ben de laatste ti...datakneder — 03:13 PM