1 uur geleden
De stuurgeometrie van een velomobiel is vrij complex en er zijn meerdere onderdelen die deels dezelfde effecten geven.
De schuine stand van de voorwielen heeft enig effect en zorgt er voor dat het wiel steeds terug wil naar rechtuit. Even heel extreem, als de vorkpoot in een hoek van 45 graden zou staan, dan zijn de krachten zo groot dat het wiel steeds 90 graden met de rijrichting zou opzoeken.
Met die paar graad in een VM doet het niet veel, maar wel iets. Omdat er nog een spoorstang is die links en rechts verbindt, streeft die kracht naar rechtdoor.
Doordat de middelste stangen voor het hart van de veerpoot zitten krijg je naloop, en ook die krachten zorgen er weer voor dat het wiel terug wil naar een min of meer rechtuit positie. Tot zover past dat in jou verhaal.
De dwarsligger is volgens mij het effect van de beide schuine stangen. Daaraan wordt door de rolweerstand van de wielen getrokken. Deze krachten worden in de hoeklijnen van de VM geleid via de kogelkopjes en het uitsteeksel naar voren. Beide trekken schuin naar binnen en in principe zal er er gezocht worden naar een positie waarin de krachten links en rechts in evenwicht zijn. Dus waarin de rolweerstand links en rechts redelijk gelijk is. Gelijk betekend niet automatisch minimaal of ideaal. Het kan ook allebei even fout zijn.
Ik denk ook dat al die kogelkopjes een beetje speling hebben. Ook nieuwe, niet zo veel als bij jou, maar ook die hebben speling. De krachten werken zo dat ze bijna allemaal resulteren in meer uitspoor. Aan sommige kopjes wordt getrokken, op andere geduwd, maar de effecten gaan in dezelfde richting. Hierdoor is er een verschil tussen wat je onbelast als perfect recht meet en wat er werkelijk gebeurt.
Een tweede oorzaak zit hem erin dat de middelste stangen door hun positie verandering bij het inveren de poten iets uit elkaar drukken, wat ook weer effect heeft op de sporing.
Ik ben een groot voorstander van de uitrolproef omdat die in mijn ogen het beste het verband tussen de spoorinstelling en de rolweerstand laat zien. Maar op een bepaald niveau wordt het wel lastig om het nog beter te krijgen. Misschien heb je nog kopjes in een betere conditie, met minder speling?
De schuine stand van de voorwielen heeft enig effect en zorgt er voor dat het wiel steeds terug wil naar rechtuit. Even heel extreem, als de vorkpoot in een hoek van 45 graden zou staan, dan zijn de krachten zo groot dat het wiel steeds 90 graden met de rijrichting zou opzoeken.
Met die paar graad in een VM doet het niet veel, maar wel iets. Omdat er nog een spoorstang is die links en rechts verbindt, streeft die kracht naar rechtdoor.
Doordat de middelste stangen voor het hart van de veerpoot zitten krijg je naloop, en ook die krachten zorgen er weer voor dat het wiel terug wil naar een min of meer rechtuit positie. Tot zover past dat in jou verhaal.
De dwarsligger is volgens mij het effect van de beide schuine stangen. Daaraan wordt door de rolweerstand van de wielen getrokken. Deze krachten worden in de hoeklijnen van de VM geleid via de kogelkopjes en het uitsteeksel naar voren. Beide trekken schuin naar binnen en in principe zal er er gezocht worden naar een positie waarin de krachten links en rechts in evenwicht zijn. Dus waarin de rolweerstand links en rechts redelijk gelijk is. Gelijk betekend niet automatisch minimaal of ideaal. Het kan ook allebei even fout zijn.
Ik denk ook dat al die kogelkopjes een beetje speling hebben. Ook nieuwe, niet zo veel als bij jou, maar ook die hebben speling. De krachten werken zo dat ze bijna allemaal resulteren in meer uitspoor. Aan sommige kopjes wordt getrokken, op andere geduwd, maar de effecten gaan in dezelfde richting. Hierdoor is er een verschil tussen wat je onbelast als perfect recht meet en wat er werkelijk gebeurt.
Een tweede oorzaak zit hem erin dat de middelste stangen door hun positie verandering bij het inveren de poten iets uit elkaar drukken, wat ook weer effect heeft op de sporing.
Ik ben een groot voorstander van de uitrolproef omdat die in mijn ogen het beste het verband tussen de spoorinstelling en de rolweerstand laat zien. Maar op een bepaald niveau wordt het wel lastig om het nog beter te krijgen. Misschien heb je nog kopjes in een betere conditie, met minder speling?

