1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Jeffrey Leeflang.)
Ik kan niet goed inschatten wat ik op de foto's zou moeten zien. Is waarschijnlijk mijn gebrek aan technisch inzicht.
Als een veerconstructie met de hand soepel werkt, is het dan niet veel te slap als je gaat fietsen?
Goede vering is volgens mij altijd heel stijf.
Ik had ooit een M5 SP559 en dan kon ik met de hand op het stoeltje de vering eigenlijk niet echt 'in werking laten treden'.
Tijdens het fietsen deed de vering precies wat zo'n vering moet doen.
Tegenwoordig zijn alleen mijn vm-en geveerd. Ik houd niet van geveerde fietsen. De vering is wat mij betreft nooit stijf genoeg.
[/quote]
Nee, ik denk niet dat dat te slap is. Een vering moet zonder de luchtdruk ( of elke andere veer ) gewoon vrij moeten kunnen bewegen. Als daar al stress of spanning inzit ( dus metalen delen die niet parallel tegenover elkaar staan ), dan zit het gewoon muurvast. Dan gaat de demper ook niet werken.
En dat bleek ook wel; want de originele luchtdruk veer zat muurvast, omdat deze onder fikse zijwaartse spanning er tussen is ‘geperst’. Zo van: ‘Ja…hij zit erop hoor!’

Maar fatsoenlijk werken heeft deze vering nooit gedaan, dat is gewoon niet mogelijk. Toen ik de fiets heb getest, zat er al geen vering in. Bij het verwijderen van de veer zat die hele constructie alsnog muurvast, terwijl eigenlijk dan de draaipunten in dat hele mechanische systeem vrij zou moeten kunnen bewegen.
Kijk naar de vering van je auto: simpel gezegd zijn dat 2 beugels. Als daar geen veer tussen zit, zitten die beugels los en kunnen vrij op en neer bewegen….zelfs met je blote handen. Zet er een schokdemper tussen en dan zit daar eigenlijk geen beweging meer in. Zouden die ophangbeugels niet goed uitgelijnd zijn, dan gaat de schokbreker ook niet werken, omdat hij niet in de juiste hoek staat.

(, 04:39 PM)martinus schreef: Je kunt met een normale föhn,dus geen verfstripper/hitte-föhn,de blauwe buis waarin de alu-bussen zitten goed warm tot heet maken door in het midden van de buis te verhitten,met een beetje geluk zet de blauwe buis iets meer uit dan de bussen en kun je ze met een dunne en lange ijzeren pen cq schroevedraaier vanuit de andere kant in een circulerende beweging los tikken.
Dat is een mooie tip, ga ik proberen. Een beetje zoals het voorzichtig uittikken van lagers uit de naaf van je wiel. Ik ben nieuwsgierig hoe dat draaipunt mechanisch in elkaar zit, want mijn plan is om te kijken of het mogelijk om 3mm van dat blauwe gedeelte af te halen. Op die manier kan ik de buis wat opschuiven zodat alles gewoon ‘in lijn' komt te liggen, zodat de bevestigings - en draai componenten netjes aansluiten en vrij kunnen bewegen.
Maar; dat weet ik pas als ik de bussen eruit heb. Zo mooi zijn als ik 3mm kan opschuiven en de vrijgekomen met spacers kan zekeren.