1 uur geleden
Ik heb twee Challenge Wizards, de voorganger van de Ventus. Een met een 9v derailleur en een met Rohloff. De Wizard met de 9v derailleur is denk ik iets sneller dan de Rohloff Wizard, al scheelt het niet veel, ik denk maar 1-2 km/u gemiddeld. Ten opzichte van een 9v naaf zal het denk ik ook niet veel snelheid schelen. Ik merk wel dat een derailleur systeem meer efficiënter voelt dan een Rohloff naaf, en zeker ten opzichte van zo'n SRAM naaf. Ook zullen de stapjes tussen de versnellingen efficiënter zijn met een 9, 10 of 11v derailleur, dus je zou evt. en wiel met achterderailleur kunnen overwegen. Dan mis je wel het gemak van schakelen tijdens stilstand, bij een stoplicht bijvoorbeeld, maar is stukken goedkoper dan een Rohloff naaf. Voor Nederland heb je aan 9 versnellingen achter meer dan genoeg. Ga je de heuvels of bergen in dan kan je nog altijd een kleiner tweede kettingblad voor monteren (en schakelen met de hand) of een triple met voorderailleur (mits jouw Ventus een stokje op de trapasbuis heeft).