1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door datakneder.)
(3 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Het lijkt mij makkelijk om een streepje zwarte tape over je koplamp van boven naar beneden te plakken. Je verdeeld dan de lichtbron in 2 lampen.
Ik dacht dat de 2 lampen samenhing met het hebben van 2 voorwielen en de lamp niet boven het wiel hoeft te zitten.
Ja en nee. Hier kom je op het punt dat het ingewikkeld is om iets duidelijk en goed op te schrijven, en dat de opstellers van de wet hier niet echt in uitblinken. De wettekst zegt:
RVV 1990 schreef:3 Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
Deze tekst heeft twee primaire problemen. Ten eerste worden twee zaken gecombineerd die niets met elkaar te maken hebben en beter in twee losse zinnen geëist kunnen worden. Er wordt iets gezegd over kleur (wit/geel) en over de bevestiging van de lampen. Dat heeft werkelijk niets met elkaar te maken. En door de zinsconstructie is het nogal onduidelijk wat bedoeld wordt.
Neem de zin: "Ik zag vandaag een witte en een gele aftandse driewieler".Op de vraag hoeveel aftandse driewielers heb ik gezien, kunnen twee antwoorden gegeven worden, namelijk één gele, of ze waren allebei aftands.
Datzelfde gebeurd in de wettekst met "twee witte of twee gele symmetrisch...." Moeten nu alleen de gele symmetrisch aangebracht zijn, of allebei? Zeker met de herhaling van het woord "twee" impliceer, in mijn ogen, dat alleen de gele symmetrisch aangebracht dienen te worden. Had er gestaan: "twee witte of gele symmetrisch aangebrachte..." duidt dat er op dat ze beide symmetrisch aangebracht moeten zijn.
Het andere probleem met de tekst is dat ze niet het doel benoemen, maar een toestand van de fiets waaruit, volgens de opstellers, vanzelf aan het doel voldaan wordt. Ze schrijven dat de bevestiging symmetrisch moet zijn. Dus kan er links een armatuur zijn met een hele lange arm die als resultaat heeft dat beide lampen boven elkaar ter hoogte van het rechterwiel staan. Het ziet er niet uit, maar het voldoet aan de wettekst.
Dus een streepje zwarte tape veranderd niets aan de bevestiging, en zorgt er dus ook niet voor dat het daarmee aan de wettekst voldoet.
In mijn ogen zijn twee witte koplampen, ergens aan de voorzijde aangebracht, voldoende.
Dit heeft niets meer met "vandaag ben ik blij.,.." te maken dus stel ik voor het hier bij te laten.