23-Aug-2019, 02:49 PM
(23-Aug-2019, 11:54 AM)Cees van dijk schreef: Een gewone fiets is voor mij een fiets met een zadel. In welke vorm dan ook. Dat houd in alle vormen van fietsen buiten een ligfiets in al zijn vormen.
Maar wedstrijdrijders, brevetrijder, ATB rijders, rijden wel op speciaal materiaal. Vaak fietsen, gering in gewicht, zelf een bel ontbreekt, waarbij prestatie voorop staat. Die rijden niet op een gewone (stad) fiets.
(23-Aug-2019, 11:54 AM)Cees van dijk schreef: Ik denk dat je waarschijnlijk niet echt wielertoeristen volgt. Ik ken piet kort uit Groningen ongeveer jouw leeftijd die elke dag fietst op zijn racefiets. Ik weet zeker dat weinig ligfietsers zoveel kilometers rijden.
Ik fiets zoveel mogelijk en doe mijn boodschappen tot circa 80 km van huis. Ik rij niet zo veel. Circa 6.000 a 7.000 km per jaar.
(23-Aug-2019, 11:54 AM)Cees van dijk schreef: De vraag beantwoord jij door de schuld af te schuiven naar de electrische fiets. Tuurlijk zullen ouderen er makkelijker naar grijpen. Echter waarom zie je dan wel zoveel racefietsen of mtb?
Ik schrijf niet over schuld, maar over feiten. Niet alleen ouderen, maar in de polder rijdt de helft van de jeugd elektrisch ondersteund naar school v.v. Racefietsen en ATB's versterken het gevoel erbij horen, het kuddegevoel. Je wilt je toch eerder vergelijk met een soort Dumoulin, dan met een liggende "geitenwollen sokken" figuur. Tijdens de grote ronde wedstrijden zie ik meer wielrenners op de weg dan in de rest van het jaar.
Toen de UCI op 1 april 1934 de ligfiets in de ban deed, werd een ding duidelijk, dat wie te hard gaat, mag niet meer mee doen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...gle.com%2F