25-Aug-2019, 02:47 PM
Jee, wat een verhalen. Om de vraag van Cees te beantwoorden, het ligt niet zo simpel. Het is push/pull strategie. De "push" kant is dat het in een winkel staat. Er zijn wel zgn veel nieuwe merken, maar ver weg bij de achterdeur kom je bij dezelfde grote firma's uit. Die hebben de bronnen om er voor te zorgen dat de winkelier, al dan niet verplicht!!!, de nieuwe fietsen heeft staan. De "pull" kant is groots adverteren met allerlei niet te doorgronden argumenten om zo de vraag "naar" te kweken bij de consument. Verder worden er dan veel totale nep verhalen van "best practices" in een forum of log gegooid, controleren of dat waar is kun je als buitenstaander niet. En zo wordt het verhaaltje rondgebreid.
Mijn mening. Het diamantframe is iets uit de vorige eeuw, laat het dan ook daar. Dat kun je zien aan dat er eigenlijk geen evolutie is in dat hele verhaal. De voor de gemiddelde beurs betaalbare fietsen zijn nog steeds opgebouwd uit metalen pijpen ed. Ga ja naar carbon, dan moet je de knip trekken en kom je in het domein waar ook ligfietsen zitten met prijsniveau. Dat er dan toch voor een carbon diamantframe wordt gekozen heeft te maken met het bovenstaande. En de gemiddelde consument doet geen onderzoek en koopt wat de verkoper aanprijst als dit is het beste (voor zijn winstmarge). Er zijn overigens meer voorbeelden dat de evolutie staakt.
Ik ben ook in gesprek geweest met collega's waarom zij een elektrische fiets kopen. Dan komen die voordelen boven tafel. Maar er zit altijd achteraan dat de fiets wel erg duur was. En duur is dan ongeveer max. 2.500,=. Als nadeel wordt zeker door de vrouwelijke rijders altijd het grote gewicht genoemd, het is te zwaar vinden ze. Maar verder is het wel handig voor woon-werk met max. ongeveer 10km enkele reis.
In de winter is het in de fietsenstalling van mijn baas het altijd opvallend stil, veel minder fietsers. Ook is ongeveer iedereen op een diamantframe fiets wel eens een keer gevallen in de winter. Meestal blauwe plekken ed, maar soms ook zwaardere kwetsuren.
Ik kom van max 5km per jaar. Bij de dokter kreeg ik het recept of meer gaan bewegen of aan de pil en een dieet. Ik heb toen de keuze gemaakt voor meer bewegen. Ik heb er een jaar over gedaan om uit te knobbelen hoe ik dat meer bewegen in de dagelijkse praktijk kon brengen zonder de mogelijke uitvluchten van geen zin, lelijk weer etc.
Toen ik daar uit was ben ik gaan kijken naar fietsen, dus tweewielers, driewielers etc. Eis 365 dagen per jaar op de fiets kunnen, ook als het glad is, ook als het regent etc. Einde tweewielers. Volgende eis was geen regenjas (ivm zweten in zo'n pak) en zo min mogelijk weerstand van de wind. Einde open trikes. Bleef over de velomobiel. Let wel, dit is nog deskresearch en ik had tegen mezelf gezegd een trike met ondersteuning voor 8.999 no way. Dus velomobielen bleven over. Volgende eis was het kunnen nemen van twee zeer scherpe bochten op mijn route zonder uitstappen, achteruit steppen etc. Toen bleven er twee over. Een zonder ondersteuning en een met. Volgende eis was dat ik naar mijn werk moest kunnen gaan ook als ik zelf niet zozo zou zijn. Toen bleef er nog maar een over. En die keuze was 12.500,= in de uitvoering zoals ik hem wilde hebben. Had ik niet boven gezegd 8.999,= no way? In zekere zin is dat gelukt maar dan wel de andere kant op. Ik rij op werkdagen tussen de 52 en 60 km per dag, momenteel 60 omdat er omleidingen zijn ivm reparatie aan wegen.
In de praktijk staat men zich te vergapen aan de fiets. Hoe hard kan ie? Pas je daar wel in? Hoe zit dat nu? Wat kost ie? Uhh , daar koop je toch een auto voor...
En met de laatste opmerking denk ik dat ik kan afsluiten met dat het prijsniveau van velomobielen en de wat rijker uitgeruste trikes die van de kleinere goedkopere auto evenaart. Dan weet ik wel wat iemand die totaal niet weet wat het fietsen is of oplevert gaat kiezen. Er was nog een opmerking over uitrusting en dat het maar matig zou zijn bij velomobielen en trikes. Ik heb samen met mijn leverancier gezocht naar oplossingen voor een simpel probleem. En die is er niet. Omdat in mijn fiets gebruik wordt gemaakt van een "computer" voor de verlichting konden we iets toepassen wat origineel bedoelt is voor iets heel anders. Het werkt. Maar veel noviteiten die we in ons hoofd hebben zijn er niet, reden, prijsverhogend en de meeste consumenten zien het voordeel er niet van in, dus komt het ook niet op de fiets, dus wordt het niet gemaakt. Want die fiets moet zo goedkoop mogelijk.
Mijn mening. Het diamantframe is iets uit de vorige eeuw, laat het dan ook daar. Dat kun je zien aan dat er eigenlijk geen evolutie is in dat hele verhaal. De voor de gemiddelde beurs betaalbare fietsen zijn nog steeds opgebouwd uit metalen pijpen ed. Ga ja naar carbon, dan moet je de knip trekken en kom je in het domein waar ook ligfietsen zitten met prijsniveau. Dat er dan toch voor een carbon diamantframe wordt gekozen heeft te maken met het bovenstaande. En de gemiddelde consument doet geen onderzoek en koopt wat de verkoper aanprijst als dit is het beste (voor zijn winstmarge). Er zijn overigens meer voorbeelden dat de evolutie staakt.
Ik ben ook in gesprek geweest met collega's waarom zij een elektrische fiets kopen. Dan komen die voordelen boven tafel. Maar er zit altijd achteraan dat de fiets wel erg duur was. En duur is dan ongeveer max. 2.500,=. Als nadeel wordt zeker door de vrouwelijke rijders altijd het grote gewicht genoemd, het is te zwaar vinden ze. Maar verder is het wel handig voor woon-werk met max. ongeveer 10km enkele reis.
In de winter is het in de fietsenstalling van mijn baas het altijd opvallend stil, veel minder fietsers. Ook is ongeveer iedereen op een diamantframe fiets wel eens een keer gevallen in de winter. Meestal blauwe plekken ed, maar soms ook zwaardere kwetsuren.
Ik kom van max 5km per jaar. Bij de dokter kreeg ik het recept of meer gaan bewegen of aan de pil en een dieet. Ik heb toen de keuze gemaakt voor meer bewegen. Ik heb er een jaar over gedaan om uit te knobbelen hoe ik dat meer bewegen in de dagelijkse praktijk kon brengen zonder de mogelijke uitvluchten van geen zin, lelijk weer etc.
Toen ik daar uit was ben ik gaan kijken naar fietsen, dus tweewielers, driewielers etc. Eis 365 dagen per jaar op de fiets kunnen, ook als het glad is, ook als het regent etc. Einde tweewielers. Volgende eis was geen regenjas (ivm zweten in zo'n pak) en zo min mogelijk weerstand van de wind. Einde open trikes. Bleef over de velomobiel. Let wel, dit is nog deskresearch en ik had tegen mezelf gezegd een trike met ondersteuning voor 8.999 no way. Dus velomobielen bleven over. Volgende eis was het kunnen nemen van twee zeer scherpe bochten op mijn route zonder uitstappen, achteruit steppen etc. Toen bleven er twee over. Een zonder ondersteuning en een met. Volgende eis was dat ik naar mijn werk moest kunnen gaan ook als ik zelf niet zozo zou zijn. Toen bleef er nog maar een over. En die keuze was 12.500,= in de uitvoering zoals ik hem wilde hebben. Had ik niet boven gezegd 8.999,= no way? In zekere zin is dat gelukt maar dan wel de andere kant op. Ik rij op werkdagen tussen de 52 en 60 km per dag, momenteel 60 omdat er omleidingen zijn ivm reparatie aan wegen.
In de praktijk staat men zich te vergapen aan de fiets. Hoe hard kan ie? Pas je daar wel in? Hoe zit dat nu? Wat kost ie? Uhh , daar koop je toch een auto voor...
En met de laatste opmerking denk ik dat ik kan afsluiten met dat het prijsniveau van velomobielen en de wat rijker uitgeruste trikes die van de kleinere goedkopere auto evenaart. Dan weet ik wel wat iemand die totaal niet weet wat het fietsen is of oplevert gaat kiezen. Er was nog een opmerking over uitrusting en dat het maar matig zou zijn bij velomobielen en trikes. Ik heb samen met mijn leverancier gezocht naar oplossingen voor een simpel probleem. En die is er niet. Omdat in mijn fiets gebruik wordt gemaakt van een "computer" voor de verlichting konden we iets toepassen wat origineel bedoelt is voor iets heel anders. Het werkt. Maar veel noviteiten die we in ons hoofd hebben zijn er niet, reden, prijsverhogend en de meeste consumenten zien het voordeel er niet van in, dus komt het ook niet op de fiets, dus wordt het niet gemaakt. Want die fiets moet zo goedkoop mogelijk.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD