25-Apr-2020, 09:04 AM
Ik had al veel eerder een reactie verwacht n.a.v. het Rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12...et-ongeval
Citaat: "Ongeveer een halve minuut voordat de Stint bij de overweg aankwam, traden de waarschuwingslichten en bellen van de overweginstallatie in werking. Vijf seconden later begonnen de overwegbomen te dalen. Met het dalen van de bomen was een periode van ongeveer twaalf seconden gemoeid. Toen de Stint bij de overweg aankwam, waren de overwegbomen al gesloten en waren er aan weerszijden van de overweg reeds meerdere weggebruikers gestopt. De snelheid waarmee de Stint tegen de gesloten overwegboom botste, lag waarschijnlijk tussen 10 en 16 km/uur."
Uit het onderzoek is niet gebleken dat die Stint onveilig was. Dat de Stint niet was gekeurd volgens de "zwaardere" EG Richtlijnen is een andere zaak. Nederland koos voor de term "Bijzondere bromfiets" en liet de Stint jaren lang rijden. Onder de dekmantel: Als de EG regels te streng zijn, maken we onze eigen
regels.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12...et-ongeval
Citaat: "Ongeveer een halve minuut voordat de Stint bij de overweg aankwam, traden de waarschuwingslichten en bellen van de overweginstallatie in werking. Vijf seconden later begonnen de overwegbomen te dalen. Met het dalen van de bomen was een periode van ongeveer twaalf seconden gemoeid. Toen de Stint bij de overweg aankwam, waren de overwegbomen al gesloten en waren er aan weerszijden van de overweg reeds meerdere weggebruikers gestopt. De snelheid waarmee de Stint tegen de gesloten overwegboom botste, lag waarschijnlijk tussen 10 en 16 km/uur."
Uit het onderzoek is niet gebleken dat die Stint onveilig was. Dat de Stint niet was gekeurd volgens de "zwaardere" EG Richtlijnen is een andere zaak. Nederland koos voor de term "Bijzondere bromfiets" en liet de Stint jaren lang rijden. Onder de dekmantel: Als de EG regels te streng zijn, maken we onze eigen
regels.