Luchtbanden blijven een belangrijk onderdeel van de (lig)fiets. Het enige contact tussen voertuig en wegdek. De keuze in banden is groot, soepel, stug, lek-bestendig, winter-, race- en ballonbanden. De luchtband is het eerst verende onderdeel, die zorgt voor comfort. Belangrijk blijft dat jouw (trap)energie omgezet wordt in een constant voorwaartse horizontale bewegingen. Daarbij dient korte verticale bewegingen zoveel mogelijk te worden vermeden. Energie verlies.
Een luchtband is een cirkelvormige buis met in hoogte verschillende omtrekken. De omtrek van het loopvlak is groter dan die van de hieldraad.
Bij een (te) zachte band wordt het midden van het loopvlak op het wegdek naar binnen gedrukt en ga je rijden op de buitenzijden van het loopvlak. Omdat de omtrekken van de buitenzijden loopvlak kleiner is dan het midden van het loopvlak, gaat een deel van het loopvlak gummen op het wegdek. Die delen slijten heel snel en dat kost veel (trap)energie. Bovendien rij je eerder lek en in bochten heb je bij een vm eerder kans op driften.
Op (rulle) zandwegen ben je met zachte banden in het voordeel. Je vergroot het dragend oppervlak, waardoor de band minder diep "snijdt" in het zand.
Een te hard opgepompte band volgt de oneffenheden van het wegdek onvoldoende en dat verhoogd de rolweerstand op ruw wegdek.
Vering verhoogt het comfort, maar verlaagt de stabiliteit en het wegcontact. Ook kan de fiets gaan deinen. In veren is ook uit veren. Actie, reactie. Dat bevordert het "gummen" en verhoogt ook de bandenslijtage
De veerdemper, in de volksmond ook wel schokbreker genoemd, verlaagt het comfort, maar verhoogt de stabiliteit en daarmee het wegcontact. Zeker de veerdemper met een geringe ingaande demping en een grote uitgaande demping. Ideaal voor ligfietsen om het deinen van de trapwegingen of ongewenste veerbewegingen te dempen.
Conclusie: Bandenspanning en vering is een keuze. Bij vering de keuze tussen gedempt en ongedempt.
Maar vering met instelbare demping is een fijne keuze. Bevordert het wegcontact en verkleint de bandenslijtage.
Een luchtband is een cirkelvormige buis met in hoogte verschillende omtrekken. De omtrek van het loopvlak is groter dan die van de hieldraad.
Bij een (te) zachte band wordt het midden van het loopvlak op het wegdek naar binnen gedrukt en ga je rijden op de buitenzijden van het loopvlak. Omdat de omtrekken van de buitenzijden loopvlak kleiner is dan het midden van het loopvlak, gaat een deel van het loopvlak gummen op het wegdek. Die delen slijten heel snel en dat kost veel (trap)energie. Bovendien rij je eerder lek en in bochten heb je bij een vm eerder kans op driften.
Op (rulle) zandwegen ben je met zachte banden in het voordeel. Je vergroot het dragend oppervlak, waardoor de band minder diep "snijdt" in het zand.
Een te hard opgepompte band volgt de oneffenheden van het wegdek onvoldoende en dat verhoogd de rolweerstand op ruw wegdek.
Vering verhoogt het comfort, maar verlaagt de stabiliteit en het wegcontact. Ook kan de fiets gaan deinen. In veren is ook uit veren. Actie, reactie. Dat bevordert het "gummen" en verhoogt ook de bandenslijtage
De veerdemper, in de volksmond ook wel schokbreker genoemd, verlaagt het comfort, maar verhoogt de stabiliteit en daarmee het wegcontact. Zeker de veerdemper met een geringe ingaande demping en een grote uitgaande demping. Ideaal voor ligfietsen om het deinen van de trapwegingen of ongewenste veerbewegingen te dempen.
Conclusie: Bandenspanning en vering is een keuze. Bij vering de keuze tussen gedempt en ongedempt.
Maar vering met instelbare demping is een fijne keuze. Bevordert het wegcontact en verkleint de bandenslijtage.