14-May-2020, 08:23 AM
Om je 4 vragen te beantwoorden.
* Samen met je partner gaat altijd, snelheid kun je zelf regelen. Je partner zal wat steviger moeten trappen als jij rustige aan tegenwind fietst. Sociaal gezien is een lage of half-lage ligfiets een mindere keus vanwege het hoogteverschil van de hoofden.
* met een personenauto mag je maximaal 20 cm aan beide zijden uitsteken. Maar 2 recent gekochte ligfietsen, de M5 Blue Glide is met de pedalen verticaal 197 cm. lang en de Nazca Fuego 207 cm. Mijn auto moet dus minimaal 167 breed zijn om die ligfietsen legaal te vervoeren.
* veel ligfietsen zijn geschikt voor een lichaamslengte van 175 cm. Tenzij je extreem korte benen hebt. Enkele semi-lage ligfietsen hebben een lange wielbasis, waarbij je deels tussen de wielen ligt. Die fietsen zijn beter geschikt vanaf 180 cm lichaamslengte. Proefrijden is aanbevolen.
* de vraag naar 2 wielige liggers is lauw. Als je zelf veel kunt doen aan onderhoud is elke stalen ligger vaak een goede koop. Mits het frame en de wielen recht zijn. Ik zit met 72 jaar vaak achter de geraniums en kan alle fietsen onderhouden. De M5 aangeschaft voor 50 euro. De Fuego voor 190 euro. Reken gemiddeld 150 euro per fiets aan materiaal en die fietsen rijden bijna als nieuw.
Als je gaat proefrijden, fietst een wat hogere ligger gemakkelijker dan een lage. Je evenwichtsgevoel moet wennen aan het liggen. Zeker bij een lage of gestrekte zithoek. Ook de correctietijd op een hogere ligfiets is langer dan op een lagere. De Blue Glide reed ik zo op weg. Met de Fuego moet ik meer oefenen.
* Samen met je partner gaat altijd, snelheid kun je zelf regelen. Je partner zal wat steviger moeten trappen als jij rustige aan tegenwind fietst. Sociaal gezien is een lage of half-lage ligfiets een mindere keus vanwege het hoogteverschil van de hoofden.
* met een personenauto mag je maximaal 20 cm aan beide zijden uitsteken. Maar 2 recent gekochte ligfietsen, de M5 Blue Glide is met de pedalen verticaal 197 cm. lang en de Nazca Fuego 207 cm. Mijn auto moet dus minimaal 167 breed zijn om die ligfietsen legaal te vervoeren.
* veel ligfietsen zijn geschikt voor een lichaamslengte van 175 cm. Tenzij je extreem korte benen hebt. Enkele semi-lage ligfietsen hebben een lange wielbasis, waarbij je deels tussen de wielen ligt. Die fietsen zijn beter geschikt vanaf 180 cm lichaamslengte. Proefrijden is aanbevolen.
* de vraag naar 2 wielige liggers is lauw. Als je zelf veel kunt doen aan onderhoud is elke stalen ligger vaak een goede koop. Mits het frame en de wielen recht zijn. Ik zit met 72 jaar vaak achter de geraniums en kan alle fietsen onderhouden. De M5 aangeschaft voor 50 euro. De Fuego voor 190 euro. Reken gemiddeld 150 euro per fiets aan materiaal en die fietsen rijden bijna als nieuw.
Als je gaat proefrijden, fietst een wat hogere ligger gemakkelijker dan een lage. Je evenwichtsgevoel moet wennen aan het liggen. Zeker bij een lage of gestrekte zithoek. Ook de correctietijd op een hogere ligfiets is langer dan op een lagere. De Blue Glide reed ik zo op weg. Met de Fuego moet ik meer oefenen.