16-May-2020, 07:45 PM
(16-May-2020, 05:59 PM)Hoekie schreef: Het lijkt me eerder dat door je variatie van lig en gewone fietsen, dus naar beneden en meer naar voren, je spieren half om half ontwikkelen.
Als je alleen ligfiets fiets dan 'weten de spieren waar ze aan toe zijn'. Het is niet voor niets dat na een overstap op een ligfiets er een aantal weken/maanden voorbij gaan voordat je zogenaamde ligfietsbenen hebt. Aan de andere kant gebruik je beide afwisselend en zou het niet uit moeten maken.
Vergelijk ik mijn tijd met de M5 City Racer en snelle bukfietsen die ik gehad heb, dan is mijn verbazing groot over wat je zegt. Misschien is het wel adrenaline dat je snel op een bukfiets moet en relaxer op een ligfiets bent. Anders zou ik het niet kunnen verklaren. Ik vind ze nu simpelweg niet 'lekker' meer fietsen.
Leuke discussie voor wie nog meer een combi van lig en 'sportief' bukfiets fietst!
Het blijft me verbazen dat nog steeds wordt geschreven over zg. "ligfietsbenen". Die bestaan namelijk niet. De enige spieren die zich gemakkelijk aanpassen op alle soorten fietsen zijn de bilspieren. Dat heeft te maken met de zithoek. Van stadsfiets naar racefiets is een net zo'n groot verschil, als van een lage of vlakke race ligfiets, naar een rustiger tour ligfiets. Fietsen is niets meer of minder dan een beenstrekkingen vanuit de heupen.
Het echte grote verschil bij het ligfietsen zit in de delen van je lijf. Ontspannen je bovenlijf laten rusten als "energiefabriek" en je onderlijf spaarzaam de "trapenergie" laten leveren. Dat levert M5 op: Meer Meters Met Minder Moeite. Tot wel 30% meer kilometers dan op een gewone fiets. Hierbij dus geen primaire snelheidswinst, maar winst in reisafstand.
https://www.fietsersafstappen.nl/2013/10...igfietsen/