17-May-2020, 07:01 PM
(17-May-2020, 02:36 PM)PietV* schreef: Omdat je op de trappers een trappende beweging maakt. Daarmee wordt jouw trapenergie overgebracht in een koppel op de trapas. Klikpedalen voegen daaraan niets toe.
(17-May-2020, 06:08 PM)Jurrien schreef: Niet mee eens. Zonder klikpedalen kun je alleen een drukkende kracht op de pedalen uitoefenen. Met klikpedalen kun je niet alleen drukken maar ook trekken en naar voor en achteren kracht zetten. Vier richtingen in plaats van een. Ik denk dat de drukkende beweging nog steeds de belangrijkste is maar omdat je ook die andere drie hebt kun je wel meer spieren aanspreken.
Alle andere richtingen die je maakt met je voeten, dan de traprichting zijn inefficiënt.
(17-May-2020, 06:08 PM)Jurrien schreef: In andere woorden en als ik voor mezelf spreek: ik trap niet alleen op de pedalen, ik draai ze rond. En ik zet de volledige omwenteling lang kracht, niet alleen bij het van me af duwen.
Kan prima in bijzondere omstandigheden. Zoals terrein rijden en manoeuvreren. Wel inefficiënt.
(17-May-2020, 02:36 PM)PietV* schreef: En ja, dan kun je ook nog spierpijn krijgen. Spierpijn kan ook een heel andere oorzaak hebben. Velen fietsen verkeerd en krijgen zelfs chronische (fiets)kwalen.
(17-May-2020, 06:08 PM)Jurrien schreef: Je gaat hier helemaal voorbij aan het punt wat ik er mee probeer te maken en waar deze discussie over begon: ik merk dat ik bij een rechtopfiets andere spierpijn krijg dan bij een ligfiets. Dat duidt er voor mij op dat je andere spieren gebruikt.Ik hou het op dezelfde spieren, die je anders gaat belasten. Dat kan spierpijn opleveren.
(17-May-2020, 02:36 PM)PietV* schreef: Ik wil graag wat van jou leren. Heb jij soms wetenschappelijk onderzoek dat je bij ligfietsen andere spieren gebruikt dan bij bijvoorbeeld stadsfietsen? Ik hou me aanbevolen.
(17-May-2020, 06:08 PM)Jurrien schreef: Nee, zeker niet . Zoals ik al schreef is dit niet mijn expertise, ik weet ook niks over die spiernamen die je noemt. Ik echter wel gezond verstand en wordt graag kritisch als ik iets lees wat ik niet logisch acht. Ik heb een autotechnische/werktuigbouwachtergrond en daarom wel wat kennis van verbrandingsmotoren en eigenlijk zijn er best veel overeenkomsten tussen een kruk-drijfstangmechanisme en een stel benen wat op fietspedalen werkt.
Dan dit voorbeeld. De benen van een fietser gedragen zich als een tweecilinder tweetakt motor. Elke omwenteling twee arbeidsslagen. Dat type motor heeft een klein vliegwiel nodig. De de roterende massa van voeten, enkels, crank en pedalen zijn voldoende om door de dode punten te komen.