08-Feb-2022, 10:30 PM
(08-Feb-2022, 08:10 PM)Bart Verbeek schreef: Ik voor het eerst genoeg energie had voor een niet functioneel fietsrondje. Ik heb de ondersteuning uitgezet, zodat ik mijn kruissnelheid kon meten: 7 km per uur. Dat is redelijk bescheiden, maar wel begrijpelijk na ruim een jaar op bed gelegen te hebben. Enfin, nu kan ik dus eindelijk beginnen met de wederopbouw. 14 maanden geleden was mijn kruissnelheid zo'n 17 km per uur zonder ondersteuning, dus dat moet ik eerst maar weer eens zien te halen. Er is 31 kilo verdwenen, en daar zat dus duidelijk ook spierweefsel bij. Ik heb er zin in.Goed nieuws. Spierweefsel wat je niet of nauwelijks gebruikt gaat snel verminderen en wordt verbruikt als "brandstof". Skeletspieren worden 60 dagen tot maximaal 90 dagen oud. Elke dag moet voor het behoud ruim 1 tot 1,6% spierweefsel worden afgebroken in aminozuren door de lever en gebruikt voor de aanmaak van nieuwe spieren. Denk vooral aan de extra inname van de 8 essentiële aminozuren. Die kunnen niet door het lijf worden aangemaakt. Ik eet dagelijks de combinatie peulvruchten met volkoren granen.
Succes met je herstel.