31-Mar-2022, 12:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2022, 12:16 PM door Lopopodium.)
190 kilometer is prima te doen als je een goede basis hebt van zeker een handvol (bij voorkeur twee handen vol) tochten van minimaal 100 kilometer. Ik zal er alleen wel een dag van redelijk goed weer voor uitzoeken. Zo'n afstand op zich is al uitdagend, maar het wordt een lijdensweg als je er ook nog ongemakken van kou (of warmte, maar daar heb je nu nog geen last van), regen of sterke windkracht tegen bij krijgt. Hou de omstandigheden comfortabel, en dan is de afstand met die omstandigheden zèlf meestal geen probleem om in een uur of acht te doen.
Ik heb meerdere tochten van 190+ gedaan, en de enige lastige tocht was een 216 kilometer toen het eens bijna dertig graden was. Daar viel niet tegenop te drinken. Na 175 kilometer was ik eigenlijk al uitgedroogd. Dat gaat heel geleidelijk. Een halve liter water drinken levert na na verloop van enige uren vijf minuten na het drinken gewoon weer een sterk dorstgevoel op. Zeseneenhalve liter water meegenomen was niet genoeg, de laatste 17 kilometer zat ik zonder water. Maar iets meer water had eigenlijk voor mijn dorstgevoel toch niet veel uitgemaakt...
Ik heb meerdere tochten van 190+ gedaan, en de enige lastige tocht was een 216 kilometer toen het eens bijna dertig graden was. Daar viel niet tegenop te drinken. Na 175 kilometer was ik eigenlijk al uitgedroogd. Dat gaat heel geleidelijk. Een halve liter water drinken levert na na verloop van enige uren vijf minuten na het drinken gewoon weer een sterk dorstgevoel op. Zeseneenhalve liter water meegenomen was niet genoeg, de laatste 17 kilometer zat ik zonder water. Maar iets meer water had eigenlijk voor mijn dorstgevoel toch niet veel uitgemaakt...