20-Nov-2022, 11:44 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Nov-2022, 11:45 AM door Jeroen S.)
Zet je fiets eens in het donker met de lampen aan een meter of 10-15 voor een muur of een ander groot vlak. Dan eens kijken waar de lichtkring staat. Er mag best uitstraling om de centrale lichtvlek heen zijn, maar die moet in ieder geval iets lager zijn dan de montage hoogte van de lampen. Als de lamp omhoog stralend gemonteerd is, kun je er vrij zeker van zijn dat je iemand verblind.
Bij mij was de 1,5 watt 30 lux kleine lamp de boosdoener. Dat is ongeveer een gewoon fietslampje. De grote 100 lux stond nog prima. Die grote schijnt echt fel en hard.
Ik heb momenteel wel veel last van lekke banden. Hier in de buurt is het agrarisch gebied, en de boel is net van het land en al die trekkers laten wel es wat spul achter op de weg. Of ze snijden het bochtje door de onverharde berm af, ook zijn er kabels gelegd, net langs de weg die ik naar mijn werk rijd, gootje gravern, grond op de weg, gootje weer dicht. Ook rijd ik nogal eens over weggetjes waar niet zo veel verkeer komt, waardoor het dan erg lang duurt voor de straten weer schoon zijn. Verder rijd ik regelmatig in Duitsland, daar wordt niet zo met zout gestrooid maar met kleine steentjes, die zijn tamelijk scherp. Het zijn geen kiezeltjes maar splinters.
Ook heb ik het idee dat de Schwalbe one's die ik rijd niet zo lang gehangen hebben. Het rubber is wat zacht, goed voor de grip, maar kleine scherpe dingen gaan er makkelijk in. Ik heb nog een setje Durano plus, maar meestal ben ik na een weekje met die dingen wel weer genezen, Ze zijn merkbaar langzamer.
Met de VM is het meestal voor raak.
Bij mij was de 1,5 watt 30 lux kleine lamp de boosdoener. Dat is ongeveer een gewoon fietslampje. De grote 100 lux stond nog prima. Die grote schijnt echt fel en hard.
Ik heb momenteel wel veel last van lekke banden. Hier in de buurt is het agrarisch gebied, en de boel is net van het land en al die trekkers laten wel es wat spul achter op de weg. Of ze snijden het bochtje door de onverharde berm af, ook zijn er kabels gelegd, net langs de weg die ik naar mijn werk rijd, gootje gravern, grond op de weg, gootje weer dicht. Ook rijd ik nogal eens over weggetjes waar niet zo veel verkeer komt, waardoor het dan erg lang duurt voor de straten weer schoon zijn. Verder rijd ik regelmatig in Duitsland, daar wordt niet zo met zout gestrooid maar met kleine steentjes, die zijn tamelijk scherp. Het zijn geen kiezeltjes maar splinters.
Ook heb ik het idee dat de Schwalbe one's die ik rijd niet zo lang gehangen hebben. Het rubber is wat zacht, goed voor de grip, maar kleine scherpe dingen gaan er makkelijk in. Ik heb nog een setje Durano plus, maar meestal ben ik na een weekje met die dingen wel weer genezen, Ze zijn merkbaar langzamer.
Met de VM is het meestal voor raak.