27-Nov-2021, 10:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Nov-2021, 10:42 PM door 365cycle.)
(27-Nov-2021, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis.
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend.
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).
Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.
Hoewel er meestal niets mee gedaan wordt: Dank voor de meldingen.
Overigens vind ik de uiterst-rechts regel ook een belachelijk iets. Ik reed vanmiddag hier:
https://www.google.nl/maps/@51.934499,4....384!8i8192
Met de bakfiets, daarin zat m'n zoon samen met een bergje gereedschap dat we even naar een verhuizende vriend brachten, warm en droog onder de regenhoes. Mijn bakfiets is een tweewieler (bakfiets.nl Cargo Long), maar de bak is behoorlijk breed. Ga ik daar uiterst rechts rijden, dan ga ik dus rakelings langs de plantenbakken. Eén keer raken en je ligt om.
Er werd dus wél naar me getoeterd, want ik reed tussen de tramrails in. Dat is het breedste stuk, en de enige veilige plek om te fietsen; bij een kruising waar ik er even onder een hoek van ~30 graden over de tramrails ging, deed meteen de achterkant een stap opzij (normaal probeer ik minimaal op 45 graden erop af te rijden, maar ik was bang dat de automobilist achter me zou proberen me in te halen, en er kwam een auto van rechts zonder voorrang + een tegenligger aan; ik had dus geen zin om op dat punt met ~23 km/h onderuit te gaan, maar ook geen ruimte om een slinger te maken).
Er mag best wat meer rekening gehouden worden met fietsers, de maximumsnelheid is geen minimumsnelheid. Als het langzamer gaat in een drukke stad, leer er dan maar gewoon mee leven... of pak je kans en haal me ruim in waar het kan.