27-Oct-2023, 11:15 PM
Nog even reagerend op de berichten van Hardloper op de vorige pagina, ik vind het erg fijn om een reserve buitenbandje mee te hebben. Een voorbandje, achter gaat bij mij zelden lek.
Een spijker vindt je wel, maar een glassplintertje of klein steentje zie je gemakkelijk over het hoofd. De wet van Murphy bepaald dat je lekke band in het donker, in de kou, terwijl het regent is. ( als je echt pech hebt)
Ik heb dan echt geen zin om die buitenband na te pluizen, dat doe ik thuis wel. Binnen en buitenbandje wisselen en onbezorgd verder. Het zou niet de eerste keer zijn dat lekke band 2 wel heel erg snel na nr 1 volgt, omdat er toch nog ergens iets zit.
De kans op lekke banden stijgt hier in het winterseizoen behoorlijk. Duitsers strooien niet met zout maar met fijn vuursteen split. dat heeft van die mooie scherpe kantjes.
Die hele snelle Schwalbe's daar was ik erg snel klaar mee. De kosten per gereden kilometer zijn echt buitensporig in vergelijking met de Conti Urban's. Heb nog een set van drie (2+1 reserve) One's zonder pro liggen voor als het koud wordt. Maar de Urban's bevallen zo goed dat ik ze er niet op wil doen.
Bij Silca hebben ze veel meegekeken en onderzoek gedaan naar snelle bandjes. En wat blijkt rolweerstand is niet linear. Bij een stijgende druk gaat de curve eerst omlaag, tot je een punt bereikt waar ie ineens omhoog schiet. Hij heeft een lange aanloop nodig, even volhouden. Ik vond het wel interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0
Een spijker vindt je wel, maar een glassplintertje of klein steentje zie je gemakkelijk over het hoofd. De wet van Murphy bepaald dat je lekke band in het donker, in de kou, terwijl het regent is. ( als je echt pech hebt)
Ik heb dan echt geen zin om die buitenband na te pluizen, dat doe ik thuis wel. Binnen en buitenbandje wisselen en onbezorgd verder. Het zou niet de eerste keer zijn dat lekke band 2 wel heel erg snel na nr 1 volgt, omdat er toch nog ergens iets zit.
De kans op lekke banden stijgt hier in het winterseizoen behoorlijk. Duitsers strooien niet met zout maar met fijn vuursteen split. dat heeft van die mooie scherpe kantjes.
Die hele snelle Schwalbe's daar was ik erg snel klaar mee. De kosten per gereden kilometer zijn echt buitensporig in vergelijking met de Conti Urban's. Heb nog een set van drie (2+1 reserve) One's zonder pro liggen voor als het koud wordt. Maar de Urban's bevallen zo goed dat ik ze er niet op wil doen.
Bij Silca hebben ze veel meegekeken en onderzoek gedaan naar snelle bandjes. En wat blijkt rolweerstand is niet linear. Bij een stijgende druk gaat de curve eerst omlaag, tot je een punt bereikt waar ie ineens omhoog schiet. Hij heeft een lange aanloop nodig, even volhouden. Ik vond het wel interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0