Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor mijn eerste super lange tocht
#50
(19-Jul-2022, 09:37 AM)365cycle schreef:
(19-Jul-2022, 08:28 AM)Bacchus schreef: Ok.. met uitzondering van dat stukje Arnhem dan.. Wink 

Wink

 

Ik ben het wel eens met zijn stelling: Als je het goed doet, is bergop fietsen niet moeilijker dan vlakke weg (zeker niet met een QV, bakken grip!). Het gaat alleen langzamer.
Bergaf is waar je uitdaging zit.

Juiste versnellingen is wel een vereiste. De Milan SL van m'n vriendin krijgt daarom Milan-rijder atypisch kleine kettingbladen: een 52T en een 34T. Die laatste is een Rotor Q. Of haar dat echt gaat helpen weet ik nog niet, hoop dat het het dode punt in haar trappen wat oplost heuvelop. Ze is comfortabel bij een veel lagere cadans dan ik.

Standaard in deze Milan was 70/44, ik heb ook nog een setje 65/39 (die heb ik er ook in zitten, ik gebruik alleen de 65). In haar fiets zit een SRAM 11-speed 11-36 cassette (ik rijd met 11-30). Hieronder een vergelijk van het snelheidsbereik tussen 70/44 en 52/34:

[Afbeelding: versnellingen.png]
My 2 cents: Voor de meeste kopers van zo'n Milan is zo'n 70T echt onzin. Stem je versnellingen zo af dat je het hele bereik kan gebruiken, met een klein beetje "headroom" voor als je eens gunstige wind hebt of vals plat. Dan worden de heuvels ook makkelijker!

Verder, wat betreft heuvels: Bergaf is een groter probleem dan bergop. Als de snelheid te ver oploopt, rem dan door en houd daarna het tempo laag. Remmen kost minder energie wanneer je langzamer rijdt, dus wanneer je niet harder dan 30 probeert te rijden worden je remmen minder heet dan wanneer je niet harder dan 50 probeert te rijden. 
En ook met een QV (niet de meest snelle velomobiel) gaat het bergaf al snel erg hard. Hier een berekeningetje voor 5% bergaf met een berijder van 85 kg in een QV van 35 kg:

Computational Cyclist schreef:To maintain groundspeed 71.14 km/h in these conditions, you must brake with 685.66 watts of power.

Assistive forces
You are cycling downhill: gravity is helping you with 58.77 (N) of force, or 1161.33 watts of power.
Pgravity = 1161.33w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 71.14 km/h is working against you with 18.19 (N) of force, or 359.54 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 5.88 (N) of force, or 116.13 watts of power.
You must brake with 685.66 watts of power.
Je moet dus bijna 700 watt remmen om niet echt harder dan 70 te gaan  Big Grin


Ik moet bekennen dat ik bergop ook met mijn standaard uitgeruste QV ook tot nu toe wel goed vind gaan. Bergaf vind ik inderdaad een groter probleem. Bij afgelopen oliebollentocht was remmen op die enorme downhills best wel een uitdaging met mijn standaard trommelremmen. Maar ja, daar reed ik dan ook rond de 80 hahaha. Ik rijd eigenlijk altijd best wel hard en ik vind dat de standaard remmen van de QV eigenlijk te licht zijn. Zodra je ergens boven de 32 gaat moet je echt rekening houden met wat er voor je op de weg (kan) gebeuren.

Quest 818 gebruikt zelfs wel eens zelfgemaakte remparachutes om zn remmen te ontlasten (zie 16:00 en 21:30 in de video):
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 12-Jul-2022, 05:54 PM
RE: Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 19-Jul-2022, 11:05 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RDW baan Lelystad 1997
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM
Laka verzekering
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM
Performer Highracer?
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM
Performer Highracer?
Ik heb er geen. Perf...Jeroen S — 01:44 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig b...Hardloper — 01:17 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig b...datakneder — 01:00 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig ber...Dharm2004 — 11:46 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Als je met een autom...Willeke_IGKT — 11:29 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Maar als de ligfie...365cycle — 11:16 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Zorg eerst maar voor...Hardloper — 10:21 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
De prijzen van de ...datakneder — 10:12 AM
Naar welke muziek luister je?
Oh ja, Postmodern Ju...Oliver — 10:11 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Ik vermoed dat de ...Niels van der Wal — 10:08 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
berg ak is het gev...Wim -de roetsende — 09:43 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
De prijzen van de tr...Hardloper — 08:47 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
berg ak is het gevol...Willeke_IGKT — 08:07 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik heb de Strada w...Wim -de roetsende — 07:49 AM