15-Jan-2024, 08:23 PM
Bij Velomobielworld hebben zer ook wel een filmpje over. Als je duits kunt lezen is op het velomobilforum ook heel erg veel over de Milans te vinden. Gek genoeg beginnen ze met de mk2 en lijkt nr 1 overgeslagen, of dat was het prototype ofzo. De GT was er het eerst, iets later kwam de SL. Dan komt er bij de SL een rijtje aan stappen. De MK 2 heeft echt jaren redelijk ongewijzigd rond gereden, mk3 en 4 zijn er ook niet veel van, dan gaat het naar 5, 6 en 7. Die laatste drie zitten in tijd redelijk dicht bij elkaar. Je ziet daarin duidelijk een evolutie. De GT komt er dan weer achteraan met vergelijkbare stappen. O.a. in de achterwiel ophanging. Ongeveerd voor de SL, geveerd voor de GT met dubbelzijdige stalen achtervork, later kwam die vering ook in de SL met dezelfde achterbrug. Dan nog een paar tussenfases tot de DF mono achtervork. Ook de ophanging van de trapasboom maakte een ontwikkeling door. Van veel alu naar een carbon versie. van een simpel stangetje voor, naar een zeer brede trechter.
Ook is er veel getest met de Milans, o.a. door de Universiteit van Oldenburg volgens mij. Ook de 4.2 is in de windtunnel geweest. Daaruit zijn ook een aantal conclusies getrokken, o.a. dat de neus wat stomper kon.
Er zijn erg veel gebruikerservaringen met Milans inmiddels, daardoor hebben ze ook een beter zicht gekregen op knelpuntjes. De productie van de Milans is heel erg lang in eigen beheer in Duitsland geweest. Waar bij velomobiel.nl niet heel erg veel Custom mogelijk was, zat Räderwerk aan het andere uiterste, mede daardoor liepen de wachttijden extreem op. Maatwerk kost tijd, heel veel tijd en uitzoekwerk. Uiteindelijk werd er gestandariseerd en werd de stap naar Roemenië gemaakt.
Vervolgens zijn de heren met deze ervaringen en uitgebreide kennis weer eens gaan zitten. Daaruit is een nieuwe velomobiel gekomen die uiterlijk duidelijk familie is van de GT en SL maar het is geen knip en plakwerk zoals Daniel Fenn dat doet als ie weer eens een nieuw model maakt. Dat is dan dezelfde velomobiel met andere afmetingen. De Bülk is echt een doorontwikkeling. Er is uitgebreid nagedacht over de aanpasbaarheid op verschillende maten en posturen rijders.
https://www.velomobileworld.com/bulk/ Daar nog weer verdere links in de teksten.
Er zijn ook wat filmpjes over de ontwikkeling van de Bülk, in het duits. Die vind ik zo gauw even niet.
Heb in 1995 nog in races meegereden waarin Eggert ook mee reed. Toen nog met die Aero tweewieler. Daar ging hij ook best hard mee. Een zeer bijzondere man.
Ook is er veel getest met de Milans, o.a. door de Universiteit van Oldenburg volgens mij. Ook de 4.2 is in de windtunnel geweest. Daaruit zijn ook een aantal conclusies getrokken, o.a. dat de neus wat stomper kon.
Er zijn erg veel gebruikerservaringen met Milans inmiddels, daardoor hebben ze ook een beter zicht gekregen op knelpuntjes. De productie van de Milans is heel erg lang in eigen beheer in Duitsland geweest. Waar bij velomobiel.nl niet heel erg veel Custom mogelijk was, zat Räderwerk aan het andere uiterste, mede daardoor liepen de wachttijden extreem op. Maatwerk kost tijd, heel veel tijd en uitzoekwerk. Uiteindelijk werd er gestandariseerd en werd de stap naar Roemenië gemaakt.
Vervolgens zijn de heren met deze ervaringen en uitgebreide kennis weer eens gaan zitten. Daaruit is een nieuwe velomobiel gekomen die uiterlijk duidelijk familie is van de GT en SL maar het is geen knip en plakwerk zoals Daniel Fenn dat doet als ie weer eens een nieuw model maakt. Dat is dan dezelfde velomobiel met andere afmetingen. De Bülk is echt een doorontwikkeling. Er is uitgebreid nagedacht over de aanpasbaarheid op verschillende maten en posturen rijders.
https://www.velomobileworld.com/bulk/ Daar nog weer verdere links in de teksten.
Er zijn ook wat filmpjes over de ontwikkeling van de Bülk, in het duits. Die vind ik zo gauw even niet.
Heb in 1995 nog in races meegereden waarin Eggert ook mee reed. Toen nog met die Aero tweewieler. Daar ging hij ook best hard mee. Een zeer bijzondere man.