Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stint
#1
Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Bij een fiets met handremmen heb je voor en achterrem; de remkracht gaat met een kabel. Als een kabel breekt heb je altijd een reserve rem die wel remt. Nooit over een remweigering met een terugtraprem gehoord.
Wat was het remsysteem van een Stint?
Was het een electronisch systeem of was het een systeem met kabel?
Was het 1 systeem of waren het meerdere? (Een auto heeft een voetrem, maar als achtervang een handrem.)

Niels, hoofdrem, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(01-Oct-2018, 06:44 PM)Niels van der Wal schreef: Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Niels, hoofdrem, van der Wal

Het gehele rapport is hier te lezen wat er mis kon gaan met de stint. Vreselijk triest wat er gebeurd is. Zeker voor de ouders, maar ook voor diegene die het bestuurde. Ik zat met ook af te vragen waarom er niet hetzelfde systeem op zit als zo'n palletwagen waar je op kunt staan, zodra je de hendel loslaat, stopt dat ding. Maar ik ben de laatste die zal oordelen.
gr. Fietsbennie  gerwinopdefiets

Antwoord }
Bedankt door:
#3
De volkskrant van vanmorgen geeft een antwoord:
De stint had een handrem en een rem op de motor. Waarschijnlijk is er een technisch mankement geweest, waardoor de motor voluit ging en de rem op de motor het niet meer deed. De handrem was te zwak om de stint te doen stoppen, de kracht van de motor was meer dan de remkracht. (Dit werd nog versterkt, omdat er een zwaardere motor in geplaatst was dan waarvoor hij getest was. De test was niet op handremkracht gedaan overigens.)
Samengevat: De handrem was niet toereikend om de stint snel te doen stoppen door de constante kracht van de motor. (Bij een fiets geen probleem, tenzij je hard trappen en licht remmen tegelijk een goed idee vindt bij een dichte spoorboom).

Vanuit een fietsersblik bekeken:
De motor is -ook hier- gevaarlijk. Waarom fietste de groepsleider niet? Waarom is ook hier het idee dat vervoer iets is wat voor je gedaan wordt?

Niels, vervoerd zichzelf, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Fantastisch! Het antwoord van de Volkskrant maakt verder onderzoek overbodig. We kunnen toch niet zonder zo'n kwaliteitskrant krant. TNO , Nederlands Forensisch Instituut, Inspectie Leefomgeving en Transport en de RdW kunnen wel stoppen met verder onderzoek. Blij dat de krant de oorzaak zo snel heeft gevonden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik had al veel eerder een reactie verwacht n.a.v. het Rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12...et-ongeval

Citaat: "Ongeveer een halve minuut voordat de Stint bij de overweg aankwam, traden de waarschuwingslichten en bellen van de overweginstallatie in werking. Vijf seconden later begonnen de overwegbomen te dalen. Met het dalen van de bomen was een periode van ongeveer twaalf seconden gemoeid. Toen de Stint bij de overweg aankwam, waren de overwegbomen al gesloten en waren er aan weerszijden van de overweg reeds meerdere weggebruikers gestopt. De snelheid waarmee de Stint tegen de gesloten overwegboom botste, lag waarschijnlijk tussen 10 en 16 km/uur."

Uit het onderzoek is niet gebleken dat die Stint onveilig was. Dat de Stint niet was gekeurd volgens de "zwaardere" EG Richtlijnen is een andere zaak. Nederland koos voor de term "Bijzondere bromfiets" en liet de Stint jaren lang rijden. Onder de dekmantel: Als de EG regels te streng zijn, maken we onze eigen
regels.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Oliedempers voor de quest.
Ik moet ook eerlijk ...campr23 — 09:08 AM
Oliedempers voor de quest.
De achter demper van...Hoekie — 12:50 AM
Oliedempers voor de quest.
Dank GertBr, ik heb ...campr23 — 10:44 PM
Oliedempers voor de quest.
pietandringa (Quest)...Hoekie — 10:18 PM
Oliedempers voor de quest.
Op 26 januari jl. po...GertBr — 09:00 PM
Nieuw in de ligfiets wereld
Dag Jacques, welkom....GertBr — 08:52 PM
Nieuw in de ligfiets wereld
Van harte welkom, Ja...Roepers — 08:33 PM
Nieuw in de ligfiets wereld
Welkom Sjaak. Enjoy ...voodoo — 06:22 PM
Nieuw in de ligfiets wereld
Jacques, welkom. ...Wim -de roetsende — 06:18 PM
Oliedempers voor de quest.
Iemand deze al gezie...campr23 — 06:04 PM
Nieuw in de ligfiets wereld
Van harte welkom Jac...ErikvanD — 03:00 PM
Nieuw in de ligfiets wereld
Ik ben Jacques, woon...Cyberjakkes — 02:42 PM
routeplanner app
Voor de komende ligf...Roepers — 08:36 AM
Leuk verhaal van een beginnende ligfiet...
Dat is misschien...edberg02 — 05:06 PM
Sponsortocht
Mooi verhaal, mooie ...GertBr — 10:48 PM
Leuk verhaal van een beginnende ligfiet...
Van Zutphen naar Ven...Wim -de roetsende — 07:55 PM
Leuk verhaal van een beginnende ligfiet...
Dat is misschien w...Lopopodium — 05:56 PM