Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stint
#1
Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Bij een fiets met handremmen heb je voor en achterrem; de remkracht gaat met een kabel. Als een kabel breekt heb je altijd een reserve rem die wel remt. Nooit over een remweigering met een terugtraprem gehoord.
Wat was het remsysteem van een Stint?
Was het een electronisch systeem of was het een systeem met kabel?
Was het 1 systeem of waren het meerdere? (Een auto heeft een voetrem, maar als achtervang een handrem.)

Niels, hoofdrem, van der Wal
}
Bedankt door:
#2
(01-Oct-2018, 06:44 PM)Niels van der Wal schreef: Gezien het recente ongeluk in Oss met een Stint, en de mogelijkheid dat de rem het niet deed, de vraag of iemand zicht heeft op het remsysteem van een stint?

Niels, hoofdrem, van der Wal

Het gehele rapport is hier te lezen wat er mis kon gaan met de stint. Vreselijk triest wat er gebeurd is. Zeker voor de ouders, maar ook voor diegene die het bestuurde. Ik zat met ook af te vragen waarom er niet hetzelfde systeem op zit als zo'n palletwagen waar je op kunt staan, zodra je de hendel loslaat, stopt dat ding. Maar ik ben de laatste die zal oordelen.
gr. Fietsbennie   site

}
Bedankt door:
#3
De volkskrant van vanmorgen geeft een antwoord:
De stint had een handrem en een rem op de motor. Waarschijnlijk is er een technisch mankement geweest, waardoor de motor voluit ging en de rem op de motor het niet meer deed. De handrem was te zwak om de stint te doen stoppen, de kracht van de motor was meer dan de remkracht. (Dit werd nog versterkt, omdat er een zwaardere motor in geplaatst was dan waarvoor hij getest was. De test was niet op handremkracht gedaan overigens.)
Samengevat: De handrem was niet toereikend om de stint snel te doen stoppen door de constante kracht van de motor. (Bij een fiets geen probleem, tenzij je hard trappen en licht remmen tegelijk een goed idee vindt bij een dichte spoorboom).

Vanuit een fietsersblik bekeken:
De motor is -ook hier- gevaarlijk. Waarom fietste de groepsleider niet? Waarom is ook hier het idee dat vervoer iets is wat voor je gedaan wordt?

Niels, vervoerd zichzelf, van der Wal
}
Bedankt door:
#4
Fantastisch! Het antwoord van de Volkskrant maakt verder onderzoek overbodig. We kunnen toch niet zonder zo'n kwaliteitskrant krant. TNO , Nederlands Forensisch Instituut, Inspectie Leefomgeving en Transport en de RdW kunnen wel stoppen met verder onderzoek. Blij dat de krant de oorzaak zo snel heeft gevonden.
}
Bedankt door:
#5
Ik had al veel eerder een reactie verwacht n.a.v. het Rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12...et-ongeval

Citaat: "Ongeveer een halve minuut voordat de Stint bij de overweg aankwam, traden de waarschuwingslichten en bellen van de overweginstallatie in werking. Vijf seconden later begonnen de overwegbomen te dalen. Met het dalen van de bomen was een periode van ongeveer twaalf seconden gemoeid. Toen de Stint bij de overweg aankwam, waren de overwegbomen al gesloten en waren er aan weerszijden van de overweg reeds meerdere weggebruikers gestopt. De snelheid waarmee de Stint tegen de gesloten overwegboom botste, lag waarschijnlijk tussen 10 en 16 km/uur."

Uit het onderzoek is niet gebleken dat die Stint onveilig was. Dat de Stint niet was gekeurd volgens de "zwaardere" EG Richtlijnen is een andere zaak. Nederland koos voor de term "Bijzondere bromfiets" en liet de Stint jaren lang rijden. Onder de dekmantel: Als de EG regels te streng zijn, maken we onze eigen
regels.
}
Bedankt door:
#6
Nadat minister Cora van Nieuwenhuizen via de pers had kennisgenomen dat zij het bedrijf van de vernieuwde Stint, onder de naam BSO-bus, aan het lijntje hield en mogelijk failliet laat gaan met het uitstellen van haar handtekening, mag de BSO-bus de weg weer op. Vele kinderopvangbedrijven weer blij. Evenals de ouders die niet per auto naar de opvang moeten rijden.
De Stint, betrokken bij het dodelijk ongeval op de overweg in Oss, mankeerde niets. Alle onderdelen waren toereikend om de Stint in die omstandigheden tijdig en veilig tot stilstand te brengen. Ook heeft het niet aan de weg gelegen.

Jammer dat de Volkskrant nep nieuws heeft verspreid. Zie bericht hierboven.
}
Bedankt door:
#7
op elke zichzelf respecterende E-bike, zit een beveiliging op de remhendels, net als bij je cruise control in de auto., lichtjes aanraken en de motor stopt met ondersteunen. Het schoon houden van die mechaniekjes in je remkabel, hoort bij regelmatig onderhoud.  Ik had van een Stint chauffeur al eerder een vraag gehad of dat niet ook op hun stint gemonteerd kon worden! Los van het feit of het er wél op zat en niet correct functioneerde, of feitelijk ontbrak, heb ik hem gevraagd waarom hij het risico nam om ermee door te blijven rijden. Hij vertrouwde volledig op de handrem, wat ik erg stoer vind met gemiddeld zes kinderen en een volwassene en een doorduwende elektromotor.
Ik kan mijn eigen motor weliswaar bypassen zodat ie wat verder ondersteund dan 25 km, maar met maximale ondersteuning valt dat zelfs met twee schijfremmen voor, niet te beremmen.

Voorlopig hoeven we onze kinderen er niet meer aan bloot te stellen, het stint verhaal is definitief beeindigd sinds kort.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
}
Bedankt door:
#8
(27-Nov-2020, 01:41 PM)12much schreef: Voorlopig hoeven we onze kinderen er niet meer aan bloot te stellen, het stint verhaal is definitief beeindigd sinds kort.
Wat weet jij dat ik niet weet? Het laatste dat ik lees is dat ze gewoon bezig zijn met de "BSO Bus". Ik vind de manier waarop die onderneming het aanpakt écht te schandalig voor woorden. Mijn kind komt er niet in, ik ga nog liever minder werken.
}
Bedankt door:
#9
De grootste onzekere factor was de bestuurder van de Stint. Aan de Stint, die bij het dodelijk ongeval in Oss betrokken was, mankeerde niets. Je moet weten waar je als bestuurder mee bezig bent. Op de BSO bus zijn weer extra beveiligingen aangebracht. Hopen dat de falende mens hiermee bewust kan rijden. 

95% van de verkeersongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor ligfietsers en andere bestuurders. Dus geen kinderen vervoeren in een VM. Veel te link. Wink
}
Bedankt door:
#10
(27-Nov-2020, 05:34 PM)PietV* schreef: De grootste onzekere factor was de bestuurder van de Stint. Aan de Stint, die bij het dodelijk ongeval in Oss betrokken was, mankeerde niets. Je moet weten waar je als bestuurder mee bezig bent. Op de BSO bus zijn weer extra beveiligingen aangebracht. Hopen dat de falende mens hiermee bewust kan rijden. 
Je bedoelt: Er zijn geen aanwijzingen gevonden voor dat er iets aan mankeerde. Dat is heel wat anders. Daarnaast is er nog:
- Wat hierboven beschreven wordt over reminrichting (waarvan ik niet geverifieerd heb of het waar is);
- De vele problemen die diverse modellen Stint hadden, waardoor de typegoedkeuring voor het model in kwestie niet terugkwam. Ook bij het KDV hier om de hoek deed de Stint "raar", dat hoorde ik al voordat dit ongeluk gebeurde. Fratsen als gas geven maar niet gaan, en even blijven "doorduwen" bij gas los (Zoals sommige elektrische fietsen ook wel doen).

Zowel daarnaast als daardoor stoor ik me ook mateloos aan de houding van de fabrikant. Zoals gezegd: Mijn kind komt er niet meer in...

(27-Nov-2020, 05:34 PM)PietV* schreef: 95% van de verkeersongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor ligfietsers en andere bestuurders. Dus geen kinderen vervoeren in een VM. Veel te link. Wink
...en daar zijn we het dus niet eens. Ik heb meer vertrouwen in m'n eigen voorzichtigheid en kundigheid, dan in de Stintum Holding. Als er dan wat mis gaat met de velomobiel, dan is;
- de kans klein dat het door technisch falen komt. Ik check zaken als remkabels, banden etc. regelmatig, zeker voor langere ritten met zoonlief;
- als het door menselijk falen komt, is het m'n eigen fout. Ik voel me liever schuldig over mijn eigen fout, dan over die van een ander;
- als het niet om m'n eigen kind gaat, maar om dat van een ander, dan rijd ik dat kind - als het mis gaat - liever aan met de velomobiel (of de bakfiets waar ik nu naar op zoek ben), dan met een Skoda van 850 kg. De káns dat ik dat doe met de velomobiel (of bakfiets) is namelijk ook veel kleiner.
}
Bedankt door:
#11
Welke Skoda weegt er 850kg?

Of ben je de 1 ervoor vergeten?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#12
De škoda 105! ;-)
Stop making sense
}
Bedankt door: 365cycle
#13
(27-Nov-2020, 07:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Welke Skoda weegt er 850kg?

Of ben je de 1 ervoor vergeten?

https://www.autoweek.nl/auto/91993/skoda...-ambition/

Ik zei het hier al ooit eens: Ik rijd niet méér auto dan ik strikt noodzakelijk heb.  Big Grin
Kijk overigens wel voorzichtig uit naar vervanging. Het is dat er nog garantie op zit, maar er zijn al wat defecten aan geweest waar ik - als ik de reparatie ze had moeten betalen - best een leuk fietsje van had kunnen kopen. Heb betere ervaringen met Fransozen & Japanners...
}
Bedankt door:
#14
Zie mijn bericht van 25-Apr-2020, 09:04 AM over dit onderwerp. Ik geloof niet in indianenverhalen. Velen denken te rijden rijden op een Stint. Menselijk falen is mij niet vreemd. Verwijzen naar de Stint is dan de gemakkelijkste weg.
}
Bedankt door:
#15
(27-Nov-2020, 11:10 PM)PietV* schreef: Zie mijn bericht van 25-Apr-2020, 09:04 AM over dit onderwerp. Ik geloof niet in indianenverhalen. Velen denken te rijden rijden op een Stint. Menselijk falen is mij niet vreemd. Verwijzen naar de Stint is dan de gemakkelijkste weg.
OK. Laten we deze discussie hier niet voeren.
}
Bedankt door:
#16
Ter informatie: "Er is veel gespeculeerd over de Stint, maar niets bewezen."

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~b4856f03/

De zwaarste testen zijn toegepast. Inclusief met sterke elektromagnetische velden om de elektronica mogelijk te verstoren. Geen gebreken. Wel verzinselen van Stint bestuurders die fouten maakten en de schuld gaven van het voertuig. Zonder bewijzen allemaal indianenverhalen.

De Buiten Schoolse Opvang weer blij met een BSO bus. Smile
}
Bedankt door:
#17
Mijn grootste probleem met de stint is hoe ongeinterresseerd de bouwer/eigenaar is over het ongeval. Dit naar horen van het interview op bnr. Ik snap dat je zakenman bent maat een beetje meer meeleven zou op zn plaats zijn. Maar dat is mijn mening maar....
}
Bedankt door: 365cycle
#18
Ik ken dat interview niet en ik kan met je meevoelen. Maar de fabrikant van de Stint heeft heel veel verwijten over zich heen gekregen. Over zijn product dat werd beschimpt van ondeugdelijk tot moordwapen. De sociale media is ook "moordend". Vrijheid van ongefundeerde meningsuiting. De meeste kranten schreven eind september 2018 ongefundeerde emotionele berichten over het ongeval in Oss. Walgelijk nep nieuws, waar niemand wat aan heeft.

De klanten van de Stint waren erg blij met het voertuig en zwaar teleurgesteld toen de minister een verbod op het gebruik instelde. Mede ingegeven door eerdere laksheid van haar ministerie op het toezicht van de "slappe" Nationale keuringseisen bijzondere bromfiets.

Verder lag de aanvang van het beginnend strafrechtelijk onderzoek reeds bij justitie en zijn producten voor onderzoek bij TNO, ILT. NFI, Inspectie SZW en Onderzoeksraad voor Veiligheid. Als zaken onder de rechter worden gebracht dan praat je niet over het ongeval. Ik denk op nadrukkelijk verzoek van zijn advocaat.

Heb nog nooit een excuus gelezen van de CEO's van grote automerken over een zwaar ongeval met dodelijk letsel waarbij hun product betrokken is.
}
Bedankt door:
#19
Een rechter in Groningen heeft geoordeeld dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat opnieuw moet kijken naar haar besluit om de Stint definitief van de weg te halen.
Haar definitief verbod van februari 2019 is volgens de rechter "onzorgvuldig tot stand gekomen". Het ministerie wist of had kunnen weten aan welke eisen de Stint als bijzondere bromfiets voldeed. Of de minister wilde de fouten van haar ministerie onder het tapijt schuiven.
Kinderopvang organisaties maken waarschijnlijk kans op schadevergoeding.

https://www.nu.nl/binnenland/6120201/min...pvang.html
}
Bedankt door:
#20
Nu heeft ook de Raad van State bepaald dat voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen en haar ministerie onzorgvuldig hebben gehandeld. Er mankeerde technisch namelijk niets aan de Stint, die verder door het leven gaat als BSO bus.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederlan...chte-stint
De bedrijven die de Stint in gebruik hadden worden schadeloos gesteld. Zelfs de kinderopvang die door onzorgvuldig handelen van de minister failliet zijn gegaan.
Ik heb een kennis die veel op de Stint heeft gereden. De lichte en de zwaardere uitvoering. Zij vond het een uitstekend vervoermiddel voor het dagverblijf waar zij toen werkte. Simpel te bedienen en goede rijeigenschappen.

Nu nog een grote groep vakbekwame onderzoekjournalisten i.p.v. die wappies van de Volkskrant.
}
Bedankt door:
#21
Hoi Piet,

"Er mankeerde technisch namelijk niets aan de Stint", dat kun je vinden maar daar heeft dit besluit van de Raad van State niets mee van doen. Die zegt alleen maar dat als een eerder goedgekeurd voertuig opeens niet meer de weg op mag, dat dan blijkbaar bij die keuring niet de juiste maatstaven zijn gehanteerd. Daarom is de minister verantwoordelijk voor de schade en niet de fabrikant.

RB
}
Bedankt door:
#22
De Stint is destijds gekeurd als bijzondere bromfiets door de Rijksdienst Wegverkeer, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor die keuring is een typegoedkeuring afgegeven. Die typegoedkeuring gold voor de lichte uitvoeringen.
Formeel zou voor de zwaardere uitvoering een nieuwe typekeuring moeten worden aangevraagd door de fabrikant. Is dat wel of niet gedaan. Over die formaliteit was gesteggel. Fabrikant of RdW? Om die reden heeft de minister haar besluit genomen om alle Stints van de weg te halen, zonder opgaaf van reden. Zonder voorlopig onderzoek naar de dodelijk ongeval, waarbij de bestuurster voldoende ruimte had om de Stint tijdig en veilig tot stilstand te brengen. Het besluit is mogelijk genomen om de fouten van haar ministerie voorlopig af te dekken tot de rust was weergekeerd.
Tot grote problemen van de gebruikers van de Stint, die geen onderscheid kenden tussen de lichte en de zwaardere Stint.
Nu moet de schade aan de gebruikers worden vergoed en aan de fabrikant voor de lichte uitvoering van de Stint.
}
Bedankt door:
#23
Hoe komt het eigenlijk dat we het op een ligfietsforum blijven hebben over een volledig elektrisch voertuig waar velen een pijnlijke herinnering aan hebben?
}
Bedankt door: PlantageBohémien
#24
(23-Dec-2021, 12:45 PM)365cycle schreef: Hoe komt het eigenlijk dat we het op een ligfietsforum blijven hebben over een volledig elektrisch voertuig waar velen een pijnlijke herinnering aan hebben?

Tja, dit is in Hangplek, waar niet-ligfietsgerelateerde onderwerpen ook mogen Tongue
}
Bedankt door:
#25
(23-Dec-2021, 12:55 PM)Frutsel schreef: Tja, dit is in Hangplek, waar niet-ligfietsgerelateerde onderwerpen ook mogen Tongue
Klopt. Als dat niet zo was had ik het wel gerapporteerd ofzo  Big Grin
}
Bedankt door:
#26
(23-Dec-2021, 12:45 PM)365cycle schreef: Hoe komt het eigenlijk dat we het op een ligfietsforum blijven hebben over een volledig elektrisch voertuig waar velen een pijnlijke herinnering aan hebben?
Een ernstig ongeval met kinderen grijpt bijna alle mensen aan. Ook de minister. Slachtoffertjes 4, 4, 6 en 8 jaar oud. Een daar komt een sausje van misinformatie overheen. Elektromagnetische velden en andere spookverhalen. Ook van Stint gebruikers die zogenaamd hetzelfde hebben meegemaakt. De leugen regeeert. De kranten doen volop mee. Goed voor de abonnees. Dan besluit een emotionele minister de Stint van de weg te halen. Waarom een Stint wel een de autobussen niet na een groot ongeval? En dan wordt dit onderwerp 10 dagen na het ongeval onder Hangplek geplaatst. Het gebeurd.
}
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM