Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
los gaande ketting sluiting
#1
ik had gisteren te maken met een los gaande ketting sluitingschakel. Heeft daar wel eens iemand mee te maken gehad en wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik had het nadat mijn ketting gesloten was met een sluit schakel die aan een kant twee pennetjes heeft en aan de andere kant een plaatje met twee gaatjes.
Dat plaatje was niet goed over de pennetjes geschoven en was los gesprongen.

Sindsdien gebruik ik sluitschakels die bestaan uit twee plaatjes met ieder een pennetje. Die zijn zonder gereedschap goed te plaatsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
juist die heb ik ook. Ik heb bijna het idee dat ie uit elkaar gedrukt is bij het schakelen. Er kan dan een moment zijn dat ie op het andere tandwiel lopend in elkaar wordt gedrukt. Is wel erg toevallig maar heb geen ander idee.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Het kan zijn dat ie niet goed vast zat. Ik heb zo'n speciaal tangetje gekocht om die dingen los en vast te maken. Het kan zijn dat de buitenkant wel goed inklikte, maar de binnenkant niet.

Vroegah toen ik het nog met een kettingponsje deed ging het wel eens mis, met zo'n sluitschakeltje eigenlijk nooit.

Ben ik overigens de enige die die dingen zo verschrikkelijk duur vindt?

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(25-Apr-2021, 10:47 AM)Jeroen S schreef: Ben ik overigens de enige die die dingen zo verschrikkelijk duur vindt?

Groeten, Jeroen

Nee hoor, vind ik ook. Ik vind ze echter wel super handig. 

Ik kocht ooit een tweedehands ligfiets en daar zaten er 5 in de ketting  Cool  
Was gewoon een dure fiets daardoor  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(25-Apr-2021, 10:47 AM)Jeroen S schreef: Het kan zijn dat ie niet goed vast zat. Ik heb zo'n speciaal tangetje gekocht om die dingen los en vast te maken. Het kan zijn dat de buitenkant wel goed inklikte, maar de binnenkant niet.

Vroegah toen ik het nog met een kettingponsje deed ging het wel eens mis, met zo'n sluitschakeltje eigenlijk nooit.

Ben ik overigens de enige die die dingen zo verschrikkelijk duur vindt?

Groeten, Jeroen
kan natuurlijk maar dan is ie wel erg lang blijven zitten. zat er al twee jaar denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(25-Apr-2021, 10:47 AM)Jeroen S schreef: Ben ik overigens de enige die die dingen zo verschrikkelijk duur vindt?

De kettingpons of de sluitschakeltjes? Die sluitschakeltjes zijn een euro of twee per stuk? En als je een ketting koop krijg je er meestal eentje bij. Dus voor die kettingen voor een ligfiets heb je twee bonusschakeltjes. Een kettingpons hoeft ook niet duur te zijn. Ik heb er jaren geleden eentje gekocht voor een tientje. Die voldoet prima: namelijk een kapot schakeltje eraf halen. Dat is secondenwerk en daar heb je geen flitsende dure luxe pons voor nodig.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ongeveer €5,-

https://www.mantel.com/sram-powerlock-11...tfEALw_wcB


Per 4 voor €4,25 per stuk

https://www.futurumshop.nl/sram-powerloc...JSEALw_wcB


Dit is de goedkoopste die ik kan vinden. Van €3,95 voor €2,95

https://www.bakkerracingproducts.nl/sram...aIEALw_wcB


Voor €2,- zie ik ze nergens  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Elke ketting is verschillend, dus bij elke ketting zit een andere sluiting.

De pennetjes zijn verschillend in lengte. Als het niet de juiste quicklink is, ratelt de ketting tegen de tandwielen aan, met gevolg dat hij los kan schieten.

10v
9v
8v
Single speed

Zijn allemaal verschillende sluitschakels.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Dat weet ik uiteraard. Het waren gewoon een paar voorbeelden.


7 of 8 speed kan wel met dezelfde.
https://www.mantel.com/kmc-missing-link-78-speed-2019
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(25-Apr-2021, 02:08 PM)Wim -de roetsende schreef: 7 of 8 speed kan wel met dezelfde.
Dat is mogelijk, maar niet in alle gevallen.
Inwendige breedte heb je drie maten:
1/8 of 3,18 mm,
3/32 of 2.38 mm voor de 5, 6, 7 en 8 cassettes.
11/128 of 2,18 mm voor de 9, 10, 11 en 12 cassettes

Uitwendig zijn de verschillen groter door de dikte van de schalmen en dus verschillende lengtes van de pennen.
 1 speed - 9,0 mm
 6 speed - 7,8 mm
 7 speed - 7,3 mm
 8 speed - 7,1 mm
 9 speed - 6,6 tot 6,8 mm
10 speed - 6,2 mm (Shimano, Campagnolo)
10 speed (Narrow) - 5,88 mm (Campagnolo, KMC)
10 speed (Narrow, Direction) - 5,88 mm (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
11 speed - 5,5 mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)
12 speed - 5,25 (SRAM)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
een 8-speed Sram powerlink past niet op Shimano 8-speed ketting. Deze Shimano ketting is net iets breder.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(25-Apr-2021, 02:41 PM)gideon schreef: een 8-speed Sram powerlink past niet op Shimano 8-speed ketting. Deze Shimano ketting is net iets breder.

Ik zou de powerlink ook altijd van hetzelfde merk kopen. 

Sowieso checken of het compatible is als het toch een ander merk is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
In mijn ogen is de enige juiste om te gebruiken die van connex. Die is compatibel met alle merken kettingen, zonder gereedschap te monteren en te demonteren, na demonteren herbruikbaar en bij mij zijn ze in de 20000km sinds ik ze ben gaan gebruiken nog nooit los gegaan. Die 20000 km was met een speed-pedelec, dus ook nog eens een hoge belasting.
Ze zijn wat duurder, maar dat verdien je met de herbruikbaarheid makkelijk terug.
Het enige waar je goed op moet letten is hoe je hem monteert, want dat kan je verkeerd om doen en dan slaat je ketting over.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Nooit problemen gehad met die sluitschakels.

Zijn paar jaar terug fors duurder geworden. Kocht ze van sunrace of sram kmc en die waren destijds 1.50 euro meen ik. Later opeens 3.50 euro..

Via aliexpress een halve euro.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(25-Apr-2021, 10:47 AM)Jeroen S schreef: Ik heb zo'n speciaal tangetje gekocht om die dingen los en vast te maken.


In hetzelfde tangetje?

Ik heb van KMC wel het tangetje om hem te openen, maar sluiten gaat min of meer vanzelf.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Hier trouwens nog even een link naar een filmpje waar ze de werking van de connex link laten zien. 
Sinds ik deze gebruik snap ik niet dat ik altijd met die andere heb lopen klooien.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(25-Apr-2021, 08:27 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Hier trouwens nog even een link naar een filmpje waar ze de werking van de connex link laten zien. 
Sinds ik deze gebruik snap ik niet dat ik altijd met die andere heb lopen klooien.

Dat is inderdaad heel simpel. Die ga ik gauw een keer bestellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(25-Apr-2021, 08:31 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Apr-2021, 08:27 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Hier trouwens nog even een link naar een filmpje waar ze de werking van de connex link laten zien. 
Sinds ik deze gebruik snap ik niet dat ik altijd met die andere heb lopen klooien.

Dat is inderdaad heel simpel. Die ga ik gauw een keer bestellen.

Geen geklooi met tangetjes of zoiets. Gewoon vast en los in een handomdraai. Met een gewaxte ketting kan je het zelfs met blote handen doen. 
Met olie op de ketting zou ik een paar latex handschoenen meenemen.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik heb die Wippermanns sinds kort ook, werken idd erg goed!
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(25-Apr-2021, 09:08 PM)ErikvanD schreef: Ik heb die Wippermanns sinds kort ook, werken idd erg goed!


Ik zie ze alleen op Duitse sites te koop staan. www.bikester.nl bijvoorbeeld.

Waar hebben jullie ze gekocht?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
(25-Apr-2021, 09:23 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Apr-2021, 09:08 PM)ErikvanD schreef: Ik heb die Wippermanns sinds kort ook, werken idd erg goed!


Ik zie ze alleen op Duitse sites te koop staan. www.bikester.nl bijvoorbeeld.

Waar hebben jullie ze gekocht?

Van Duitse sites inderdaad. 
De 10 speed zie ik nu ook bij fietsonline.com
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik zie zo niet wat er dan zo handig aan is tov bijvoorbeeld de KMC sluitschakels.

Tangetje is niet persé nodig, maar vind het gewoon handig. Zonder vette handen dat ding open.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(25-Apr-2021, 10:53 PM)Coen__ schreef: Ik zie zo niet wat er dan zo handig aan is tov bijvoorbeeld de KMC sluitschakels.

Tangetje is niet persé nodig, maar vind het gewoon handig. Zonder vette handen dat ding open.

Ik heb bij een wat oudere sluitschakel wel eens flink lopen klooien om die open te krijgen.

Je hebt met een gewone tang niet echt veel houvast.

Misschien doe ik het trouwens niet op zo'n hele handige manier. Dat kan natuurlijk ook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(25-Apr-2021, 10:53 PM)Coen__ schreef: Ik zie zo niet wat er dan zo handig aan is tov bijvoorbeeld de KMC sluitschakels.

Tangetje is niet persé nodig, maar vind het gewoon handig. Zonder vette handen dat ding open.

Handiger of niet is persoonlijke voorkeur. Vette handen krijg ik niet, want ik wax mijn kettingen (maar dat kan nog een heel ander topic worden)

Het is nog veel belangrijker dat ze niet los gaan. Dat was waar het Jozef in eerste instantie om ging. Ook na tientallen keren losmaken en weer vastmaken geeft dit geen problemen. Ze klikken namelijk niet vast, maar het sluiten berust op de vorm.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Het is nog veel belangrijker dat ze niet los gaan. Dat was waar het Jozef in eerste instantie om ging. Ook na tientallen keren losmaken en weer vastmaken geeft dit geen problemen. Ze klikken namelijk niet vast, maar het sluiten berust op de vorm.
[/quote]

Dit inderdaad wat ik bedoelde. Ik zie nog niet dat iemand er echt last van heeft (gehad) dus ga ik er voorlopig maar vanuit dat het gewoon dikke pech was. We gaan het zien. 
toch bedankt voor de inbreng.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM